Dagen før dronehændelsen over Københavns Lufthavn satte Danmark på den anden ende, foretog et omdiskuteret russisk fragtskib flere mærkelige bevægelser.
Specielt et sted, hvor skibet sænkede farten betydeligt, vækker opmærksomhed.
Der er tale om det russiskregistrerede fragtskib Astrol-1.
På sin rute fra Pevek i det fjerne Sibirien til Skt. Petersborg sejlede det ind i dansk farvand.
Og da det ramte Kattegat og nåede et område sydøst for Læsø begyndte en række mærkelige kursændringer.
Fragtskibet zigzaggede sig vej ned mod Øresund. Først i dansk farvand, siden i svensk farvand. Fra side til side gentagne gange.
Den opførsel blev indledt tidlig aften søndag 21. september og fortsatte i en række timer frem til mandag morgen, hvor kursen blev lagt mod Øresund.
Skibet er på grund af kursen blevet genstand for en del spekulationer om dets mulige forbindelse til dronehændelsen over Københavns Lufthavn mandag aften.
Her var Astrol-1 allerede langt fra Øresund, viser data fra skibets rute. Da droner omkring klokken 20.30 lammede trafikken i Københavns Lufthavn, lå skibet syd for Skåne og vest for Bornholm i Østersøen.
Alligevel kan fragtskibet stadig have været oprindelsessted for den mindre håndfuld store droner, fortæller en kilde til B.T.
Visse militære droner har nemlig potentielt rækkevidde på mindst 100 kilometer, fortæller kilden. Og netop omkring 100 kilometer var den distance, der var fra Astrol-1 til Københavns Lufthavn mandag aften.
»Jeg har af kilder fået at vide, at netop den type skib, som Astrol-1 er, er af den samme type, som tyske myndigheder tilbageholdt for nogle uger siden. Det skib havde lanceringsplatforme til droner,« siger tidligere chefanalytiker ved Forsvarets Efterretningstjeneste Jacob Kaarsbo til B.T.
Men det er i virkeligheden fragtskibets rute, inden det sejlede ind i Øresund, der for alvor kan virke interessant.
På et tidspunkt søndag aften omkring klokken 21.00 sagtnede Astrol-1 farten betydeligt, kort efter det var sejlet ind i dansk farvand, fremgår det af data.
Og netop på det tidspunkt sejlede skibet i området, hvor det 75 kilometer lange Kattegat 2-kabel løber fra Læsø til Sverige.
Kablet er ejet af TDC og har tidligere været i medierne, da det kinesiske skib Yi Peng 3 lå stille i området omkring det.
»Det er et super suspekt skib. Både når det kommer til kabler og til hændelsen i lufthavnen,« siger Jacob Kaarsbo.
»Der er ikke nogen konkrete beviser, men en masse indicier, der gør det berettet at undersøge. For det er suspekt,« understreger han.