Det var tilsyneladende et planlagt loop, der gik helt galt og endte med at koste en 37-årig brudgom livet ved weekendens flystyrt i Sønderjylland.

- Flyet var første rundt i luften et par gange. Jeg vil tro, det var ca. 200 meter oppe. Det krydsede vel terminalen to gange, før det fløj mod nordvest væk fra os og med bunden opad, siger Michael Jensen til ekstrabladet.dk.

Han er storebror til den 37-årige kommende brudgom, der i går blev dræbt ved den tragiske ulykke ved Skrydstrup.

Michael Jensen, 42 år, så piloten foretage en 180 graders vending. Men i stedet for at foretage et loop op i luften tilbage mod terminalen, vendte maskinen i en bue ned mod jorden.

Michael Jensen var, sammen med de øvrige gæster til polterabend, øjenvidne på nærmeste hold til ulykken, der kostede den 37-årige livet.

- Jeg er ikke ekspert, men flyet så ikke ud til at være højt nok oppe. Måske på grund af en teknisk fejl - det kan vi kun gisne om, siger Michael Jensen.

Han fulgte med øjnene og meget bange anelser, hvordan flyet med høj hastighed fortsatte lige hen over en hangar og direkte ind i de træer, der omkranser lufthavnens rullebane:

-Jeg er 100 procent sikker på, at havde flyet ikke ramt de trætoppe, så var det fortsat direkte over mod os og ind i terminalen.

Den dræbte har børn sammen med den samlever han skulle giftes med.

Det forklarer den dræbte brudgoms storebror til eb.dk:

- Det ser ud til, at de ikke var højt nok oppe, da de ville foretage et loop. Det kan være en teknisk fejl, siger storebroderen Michael Jensen, der selv stod på landjorden og på tætteste hold kunne følge tragedien udspille sig lørdag over middag.

- Flyet var første rundt i luften et par gange. Jeg vil tro, det var ca. 200 meter oppe. Det krydsede vel terminalen to gange, før det fløj mod nordvest væk fra os og med bunden opad, fortæller brudgommens bror til eb.dk.

I stedet for at foretage et loop styrtede den lille flyvemaskine dog få minutter efter starten i en bue mod jorden.

Den 37-årige brudgom skulle efter planen selv have fløjet maskinen også.

I en pressemeddelelse fra flyveskolen Climb2, der stod bag den skæbnesvangre flyvning, blev det søndag aften oplyst, at den vordende brudgom var i gang med en prøvelektion med flyet, da ulykken indtraf.

- Flyvningen - en prøvelektion - blev udført med vores SF260 Marchetti fly, et tidligere militært træningsfly, vi anvender i forbindelse med flere af Climb2's pilotuddannelser, oplyste flyvefirmaets træningsleder Michael Blichfeldt.

Under prøvelektionen skulle den 37-årige brudgom efter planen få et indtryk af flyets manøvreegenskaber, ligesom han som elev også selv ville få lov til at styre flyet efter at have fået vejledning fra instruktøren.