Ejeren af netbutikken plusshop.dk er blevet idømt en bøde på 400.000 kroner.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Dommen faldt ved Retten i Aalborg, og den skyldes vildledende markedsføring.
Plusshop.dk solgte blandt andet shampoo, cremer og rengøringsartikler på netbutikken uden tydeligt at gøre opmærksom på, at forbrugerne automatisk blev tilmeldt et løbende abonnement, når de købte en vare.
Abonnementet kostede 139 kroner om måneden, men netbutikken oplyste hverken tydeligt om abonnementet eller prisen for det.
Til trods for det brugte netbutikken de kortoplysninger, som forbrugeren havde indtastet ved køb af varer i netbutikken, til også at trække de månedlige betalinger for abonnementet.
Om dommen siger Forbrugerombudsmand, Torben Jensen:
»Vi er enige med Retten i Aalborg for så vidt angår det, der kan udledes af dommen om, at forbrugere, der handler på en netbutik, hvor der ved køb af varer er tilknyttet et abonnement, meget klart og tydeligt skal gøres opmærksom på abonnementet.«
»Hvis oplysningerne om abonnementet ikke er til stede under hele købsforløbet på netbutikken – eller træder i baggrunden i forhold til selve varerne – så er der tale om vildledende markedsføring.«
