Hvad der for flyselskabet SAS var tænkt som et tilbud til flyrejsende under den første coronanedlukning, blev af de rejsende forstået som en aflysning af deres afgang.
Spørgsmålet i Københavns Byret torsdag er grundlæggende, om SAS blot er skyldig i at have kommunikeret uklart, eller om der er tale om vildledning i markedsføringslovens forstand.
Forbrugerombudsmanden, der også agerer anklagemyndighed i den type sager, mener det sidste.
Tre mænd er indkaldt som vidner for at fortælle, hvordan de forstod en bestemt mail, som SAS sendte ud i lidt forskellige varianter i foråret 2020.
Den ene mand skulle i foråret have været på en rejse til Bologna med sin kone og en gruppe venner.
Billetterne havde han købt i januar, men inden rejsen fik han en mail fra SAS om, at situationen var ændret.
I mailen blev han informeret om, at han kunne få en voucher, som kunne bruges til en senere rejse, eller han gebyrfrit kunne ændre rejsedatoerne.
Men mailen gav ham indtryk af, at rejsen allerede var aflyst af SAS, og at han derfor havde krav på at få alle pengene tilbage.
- Jeg bliver på intet tidspunkt gjort opmærksom på, at SAS faktisk ikke har annulleret rejsen endnu. Jeg synes, at de fik mig til at annullere den, siger han.
Da han senere så, at han kun havde fået lidt over 400 svenske kroner tilbage per billet ud af den samlede pris på knap 3000 svenske kroner per billet, troede han, at der var sket en fejl.
Men det var der ikke, lød det fra SAS, da han henvendte sig til selskabet.
Han havde nemlig selv annulleret sin rejse og havde derfor kun krav på at få skatter og afgifter tilbage.
Han følte sig snydt af SAS og endte med at klage til Forbrugerombudsmanden.
En lignende oplevelse havde en pensionist fra Silkeborg. Han skulle have været på Mallorca på cykeltur med nogle venner. En tur, han tager på hvert år omkring maj.
Men i 2020 modtog han en mail, hvor det fremgik, at SAS var nødt til at foretage ændringer i rejsen, og at han kunne få en voucher til senere brug.
Han undersøgte, om flyet var aflyst, og da det ikke fremgik af afgangslisterne, konkluderede han, at det var den.
Men lige som det første vidne fik han kun skatter og afgifter refunderet, og SAS fortalte ham, at han selv havde valgt at annullere rejsen.
Også en tredje mand, en praktiserende læge fra Midtsjælland, fortalte, hvordan han og hans søn havde planlagt en fodboldtur til Rom for at se Christian Eriksen og Inter spille kamp.
Han opfattede også mailen som et udtryk for, at turen var blevet aflyst af SAS.
Den juridiske chef i SAS i Danmark, Uffe Mygind Krempel, er også indkaldt som vidne.
Han forklarer, at SAS faktisk gav kunderne bedre vilkår, end de havde krav på.
- Vi gav kunden mulighed for at få en voucher på det fulde beløb, eller at ombooke uden gebyr, selv om kunden ikke havde krav på det, siger han.
Forbrugerombudsmanden kræver SAS idømt en bøde. SAS nægter sig skyldig.
Sagen fortsætter 27. oktober, hvor anklager Sofie Kyllesbech Andersen fra Forbrugerombudsmanden og forsvarsadvokat Hans Jakob Folker vil fremføre deres afsluttende bemærkninger, inden sagen optages til dom.
/ritzau/