Flyselskabet SAS skal torsdag i Københavns Byret forsvare sig mod en anklage om vildledning under den første coronanedlukning i marts 2020.

Ifølge anklageskriftet sendte SAS i en periode mellem 21. marts og 5. maj 2020 en mail til kunder, som havde billetter til flyafgange i april og maj samme år.

Ifølge anklagen fremstod det i e-mailen som om, at kundens kommende flyafgang var blevet aflyst.

Men det var ikke rigtigt. I stedet var mailen egnet til at vildlede forbrugeren, lyder det.

Det er Forbrugerombudsmanden, som har politianmeldt SAS for brud på markedsføringsloven. Og det er også Forbrugerombudsmanden, som fører sagen på vegne af Anklagemyndigheden.

SAS bestrider anklagen om vildledning. Det oplyser flyselskabets advokat, Hans Jakob Folker.

Han oplyser desuden, at to ansatte i SAS er indkaldt som vidner i sagen.

Store dele af den internationale flytrafik blev mere eller mindre lammet under coronanedlukningen i foråret 2020.

Det satte rejsende med bookede flybilletter i en venteposition i forhold til at få deres penge tilbage.

Dengang beskrev DR, hvordan en række SAS-kunder var utilfredse med den vejledning, de havde fået af SAS i den forbindelse.

Ifølge EU-regler har forbrugere krav på at få refunderet pengene, hvis flyselskabet aflyser en afgang.

Men hvis det er den rejsende selv, der afbestiller billetten, inden afgangen reelt er aflyst, ser det anderledes ud.

I det tilfælde har forbrugeren som udgangspunkt kun ret til at få tilbagebetalt skatter og afgifter, medmindre man har købt en billet med mulighed for refusion.

I sommeren 2020 fortalte flere SAS-kunder til DR, at de havde søgt om refusion, fordi deres afgange stod på SAS' egen oversigt over aflyste fly.

Men flere af kunderne fik efterfølgende oplyst af SAS' kundeservice, at oversigten skulle forstås som en oversigt over fremtidige aflyste flyafgange.

Afgangene var altså ikke aflyst endnu på det tidspunkt, hvor kunderne søgte om refusion.

Derfor blev det behandlet som om, at kunderne aflyste deres egen afgang, før den var blevet aflyst af SAS. Det betød, at der var kunder, som blot fik refunderet skatter og afgifter.

Anklagemyndigheden har endnu ikke oplyst, hvor stor en bøde SAS kræves idømt. Dommen i sagen ventes først afsagt på et senere tidspunkt.