Det var angiveligt en værge, der undrede sig, da en indlagt borger for et par år siden fik en metroafgift ind ad postkassen.
For hvordan kunne man få en afgift for ikke at have gyldig billet, hvis man slet ikke havde befundet sig i metroen?
Det undrede værgen så meget, at vedkommende kontaktede Metro Service. Her undersøgte man sagen og fyrede en kontrollør for den falske afgift.
Sådan lød en historie, som fire ansatte fra Metro Service fortalte til B.T. i forbindelse med historien om, at en gruppe metrokontrollører i 2023 udvekslede CPR-numre med henblik på at udstede falske afgifter til blandt andet hjemløse.
Men da B.T. i den forbindelse rakte ud til Metro Service, lød det, at man altså ikke kunne kommentere konkrete sager.
Nu har piben dog fået en anden lyd, efter selve metroens ejer, Metroselskabet, og transportminister Thomas Danielsen blev involveret i sagen.
I et interview med B.T. bekræfter Metro Services HR-direktør, Helle Venø Poulsen, at man har haft lignende episoder før.
»Jeg kan bekræfte, at vi har haft sager, der omhandler det her med uretmæssig tilgang til at billettere eller udstedelse af uretmæssige afgifter, og at vi har også har haft den type sager, hvor vi har måttet afskedige medarbejdere på det grundlag,« siger hun og fortsætter:
»Vi har eksempler på sager, hvor vi har kunnet konstatere, at der desværre har været udstedt uretmæssige afgifter til passagerer, og at vi derfor har måttet række ud til dem og annullere afgiften.«
HR-direktøren oplyser i den forbindelse, at man siden har fået et »bedre kontrolsetup«.
Mener I, at der er blevet begået fejl fra jeres side?
»Jeg vil ikke kalde det fejl, men at vi har lavet en helt naturlig opfølgning på, at der er sket de her sager. Hvis man har brodne kar, så skal man være sikker på, at man kan komme det til livs, og derfor har vi fået et bedre kontrolsetup,« siger hun.
Kender du til sager, hvor der er blevet udstedt falske afgifter? Eller kan du på anden måde bidrage til B.T.s fokus? Så må du meget gerne skrive til sebj@bt.dk – alle henvendelser behandles fortroligt.
I de skærmbilleder fra 2023, som B.T. i sidste uge kunne afsløre, delte en gruppe metrokontrollører CPR-numre fra sårbare borgere, som de efterfølgende så kunne udstede falske afgifter til.
Det kunne eksempelvis være psykisk syge eller hjemløse personer, der ikke har ressourcerne til at klage over en afgift.
I et tilfælde sendte en af gruppens medlemmer et billede af en afgift, han havde udstedt, hvor man også kunne se personens CPR-nummer. Til billedet lød beskeden:
»Shabs se lige hvem jeg har fanget«.
Herefter fulgte flere beskeder:
»Sygt bror, han skal flækkes.«
»Den lille luder. Så skal der laves gæld til metro wallah.«

Helle Venø Poulsen tabte kæben, da hun blev præsenteret for skærmbillederne.
»Det er rystende læsning, og det er rystende for os at konstatere, at der har været medarbejdere i Metro Service, som kan finde på at omtale metroens passagerer på den måde, og at sådan en adfærd har figureret blandt medarbejderne. Vi tager stærk afstand fra det, og det er uforeneligt med at være ansat hos os,« siger hun.
Ifølge B.T.s oplysninger er flere af kontrollørerne fra beskedgruppen stadig ansat i Metro Service.
Nu har I jo ikke navnene på dem, der har sendt beskederne, men har I sat noget i gang for at finde dem?
»Det er klart, at når sådan noget kommer til vores kendskab, så vil vi gøre alt for at afdække, hvem der står bag for at sikre, at vi er kommer den slags adfærd til livs,« siger hun.
Du kan læse hele interviewet med B.T. herunder.

