Udlejningsfirmaet Scandia Housing er blevet meldt til politiet og bliver truet med konkursbegæring af utilfredse kunder

Et af Danmarks største boligudlejningsselskaber, Scandia Housing, har fået mellem 70 og 100 henvendelser fra kunder, der straks kræver husleje og depositum udbetalt, siden BT fredag skrev, at firmaet var under et stort økonomisk pres, fortæller firmaets direktør Peter Høyer i et interview til BT.

Og nu er firmaet også blevet politianmeldt af en utilfreds kunde, der også truer med at begære firmaet konkurs.

- Jeg har i fredags politianmeldt firmaet og en af deres ansatte for underslæb og bedrageri efter, at jeg i otte måneder har ventet på de over 40.000 kr. i depositum. Nu gider jeg ikke mere og vil også begære dem konkurs. Det værste er, at da jeg sidst ringede, grinede en medarbejder og sagde, at de penge kunne jeg godt skyde en pil efter, siger Olav Holm.

Frist til i morgen

Han er en af et tocifret antal boliglejere og -ejere, som BT har talt med, der har penge til gode hos Scandia Housing, der er en af Danmarks største udlejere af boliger.

Advokat Søren Sloth, der repræsenterer 50 af kreditorerne med i alt 3,5 mio. kr. til gode, holdt i går møde med Scandia Housings direktør og gav ham frist til i morgen.

- Jeg kan oplyse, at Peter Høyer på et møde i dag kom med en række oplysninger og forklaringer, men ingen dokumentation.

Vi har aftalt med ham, at han fremsender en redegørelse med dokumentation for en række økonomiske og faktiske forhold på onsdag. Og denne dokumentation afventer vi foreløbig, inden vi tager endelig stilling til vore retsskridt, skriver Søren Sloth til BT.

En af kunderne er Jens Licht Vornøe, der har 48.000 kr. til gode i husleje og depositum.

- Hvis vi ikke får penge og dokumentation onsdag, så kan det kun ende med, at vi begærer dem konkurs, siger han.

Scandia Housings direktør og eneejer Peter Høyer siger, at han beklager situationen.

- Ansvaret er mit alene, og det er bestemt ikke i orden. I dag har vi haft et behageligt møde med advokater, og de får selvfølgelig de forklaringer og den dokumentation, som de beder om, siger Peter Høyer til BT.

- Vi arbejder på højtryk på at få lavet en færdig løsning og vil også give de utilfredse kunder et plaster på såret. Men det er ikke en hemmelighed, at det her har sat vores virksomhed under et hårdt pres. Men vi har ikke taget nogen penge - og rygterne om, at ansatte er fyret, passer ikke, siger Peter Høyer.