For 81-årige Inge er der et før og et efter den 11. maj 2025.

Før den skæbnesvangre majdag var hun en aktiv, ældre kvinde, der tog cyklen, når hun skulle forbi den lokale Spar for at købe ind.

Efter har været en helt anden historie. Her har Inge levet i et smertehelvede med en ny hofte og et utal af følgeskader.

Det er konsekvensen efter en bustur med Movia, hvor Inge faldt så voldsomt, at hun brækkede hoften. 

Selv mener hun og familien, at ansvaret ligger hos buschaufføren. Hos Umove, der er operatør for Movia, er man af en helt anden holdning.

Vi skal dog først skrue tiden tilbage til den 11. maj 2025.

Her var Inge og hendes mand på vej hjem fra en fødselsdag på Frederiksberg, da de træder ind i buslinje 19 ved Flintholm Station.

Inge går med rollator, og den står klappet sammen foran hendes ben ved sædet, mens to barnevogne optager pladsen ved bussens mellemgang.

Da de to barnevogne et par stop efter forlader bussen, ser Inge sit snit til at sætte rollatoren hen i mellemgangen.

Og her går det galt.

»Jeg rejser mig op, slår rollatoren ud og tager så et skridt hen mod det sted, hvor jeg vil sætte den. Og så sætter bussen voldsomt i gang,« siger 81-årige Inge, der ikke ønsker at stå frem med sit efternavn.

Inge husker ikke i detaljer, hvad der så sker, men det gør hendes mand.

Han fortæller, hvordan hans 81-årige kone med voldsom fart falder bagover og bliver liggende.

Ifølge manden kigger buschaufføren ikke i spejlet og stopper først bussen, da en anden passager råber til ham, at Inge er faldet.

Har du oplevet at falde i bussen i forbindelse med igangsættelse eller bremsning? Så vil B.T. gerne høre fra dig. Skriv en mail til sebj@bt.dk.

To unge mænd hjælper Inge med at komme op, mens hendes mand henvender sig til buschaufføren.

»Vil du ikke bestille en ambulance?«.

»Nej,« lyder svaret fra buschaufføren, selvom Inge på dette tidspunkt ikke kan stå på benene. 

Lettere chokeret må Inges mand i stedet to stop senere stå af med konen og hjælp fra de unge mænd. 

Her tilkalder manden en ambulance, der kort efter kommer og henter den 81-årige kvinde.

På hospitalet er beskeden ubarmhjertig: En brækket hofte. 

Det betyder, at Inge skulle have en ny hofte, ligesom det også har haft den konsekvens, at hun siden har været dårligt gående og haft voldsomme smerter.

Og spørger man Inge og hendes familie, ligger ansvaret placeret hos Movia.

»Først og fremmest ville buschaufføren jo have set Inge, hvis han havde kigget i sit spejl, før han satte i gang. Og derudover satte den virkelig voldsomt i gang – ellers var hun ikke faldet med så høj hastighed. Så jeg tænkte da også, at Movia ville tage ansvaret,« siger Inges mand, der også er dybt frustreret over, at buschaufføren ikke ville bestille en ambulance.

Familien var dog naiv, hvis de havde forestillet sig, at Movia blot ville påtage sig ansvaret og betale den erstatning, som Inge føler sig berettiget til.

De har nemlig været én lang kamp, efter først Inges mand og siden parrets barnebarn kontaktede Movia.

Her ses et røntgenbillede af Inges nye hofte
Her ses et røntgenbillede af Inges nye hofte

De er blevet kastet rundt mellem Movia, operatøren Umove og forsikringsselskabet Codan.

Flere gange har de spurgt, om bare én af parterne har indhentet videoovervågning fra bussen, men de har aldrig fået svar.

Først for nylig fik Inges barnebarn besked på, at bevisbyrden ligger hos familien, og at de selv skulle finde et eller flere vidner.

Sådan et fandt familien kort efter gennem et opslag på Facebook, men selvom det er cirka én måned siden, er vidnet endnu ikke blevet kontaktet.

»Det er helt vildt, men vi håber, at eksempelvis de to unge mænd, der hjalp mig, vil læse artiklen og kontakte os. Det er ikke retfærdigt det her. Movia har ikke engang kontaktet mig og beklaget. Jeg har ikke hørt fra dem én gang,« siger Inge.

B.T. har set en mail fra Codan til Inges svigersøn, hvori forsikringsselskabet skriver:

»Der er ikke foretaget en hård opbremsning eller andet usædvanligt kørselsmæssigt, men alene tale om, at bussen satte i gang. Ud fra vores kundes anmeldelse finder vi ikke dokumentation for noget kørselsmæssigt usædvanligt.«

B.T. har rakt ud til Umove for at spørge, om en buschauffør godt må tilkalde en ambulance, om man har sikret videomateriale, om buschafføren skal kigge i sit spejl ved igangsættelse, og om man forstårs familiens frustration over sagen.

Fra Umove lyder det i et svar, at man beklager overfor de involverede parter, og at »der desværre sker uheld i busserne en gang imellem«.

Movia har ikke ønsket at svare på spørgsmål om sagen, men oplyser til B.T., at der i 2025 har været ti henvendelser fra kunder, der har klaget over hurtig igangsættelse eller hård opbremsning på buslinje 19.