Fire danske influencers er blevet meldt til politiet af Forbrugerombudsmanden for skjult reklame.

»Jeg ser med stor alvor på overtrædelser af forbuddet mod skjult reklame, for der må ikke være tvivl om, hvornår vi som forbrugere møder markedsføring,« siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

I de tilfælde, hvor influencers har overtrådt forbuddet mod skjult reklame, fremgik det slet ikke af opslaget, at der er kommercielle interesser bag, eller også fremgik det ikke tydeligt nok, mener Forbrugerombudsmanden.

»Vi skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor skal influenter sørge for, at det er tydeligt, når der er tale om en reklame og ikke blot en personlig anbefaling til deres følgere.«

»Det gælder fx også for Instagram Stories, hvor hvert enkelt opslag med reklame tydeligt skal fremstå som reklame,« siger Christina Toftegaard Nielsen.

Det gør det ifølge Forbrugerombudsmanden ikke, hvis:

  • reklamemarkeringen har stået i bunden af et opslag eller blandt hashtags.
  • der er brugt uklare ord, som for eksempel 'spons' eller 'ad' i stedet for 'reklame' eller 'annonce'.
  • virksomhedens navn kun er tagget i opslaget.
  • reklameopslag, der bliver delt fra ét socialt medie til et andet, ikke er tydeligt markeret som reklame.

I alt er har Forbrugerombudsmanden undersøgt 37 udvalgte influencere.

Flere af dem er tidligere blevet orienteret om reglerne.

Andre er udvalgt, fordi de har over 100.000 følgere og benytter flere sociale medier som eksempelvis Instagram og Facebook.

Fire af dem havde begået så alvorlige brud på markedsføringslovens paragraf 6, stk. 4, der forbyder skjult reklame, at de blev politianmeldt.

Yderligere 10 har fået en indskærpelse, mens otte orienteres om lovgivningen.

Det fremgår ikke af pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden, hvem de fire politianmeldte influencere er.