København: Den pensionerede skibsinspektør Flemming Thue Jensen fastholder sin forklaring om, at han mistænker besætningsmedlemmer for at stå bag brande på færgen Scandinavian Star i april 1990.

Han afviser oplysninger i en rapport fra selskabet Röda Bolaget fra 1990, hvor bjærgningsleder Per-Gunnar Lundin kommer med en anden forklaring, der strider mod skibsinspektørens.

Det skriver Ekstra Bladet søndag.

Centralt i opklaringen af, hvem der startede branden, står et olierør om bord på skibet, som, Thue Jensen mener, er blevet udsat for sabotage.

Af rapporten fra Röda Bolaget fremgår det, at Per-Gunnar Lundin mener, at skaden er opstået under branden, eller at skaden var der forinden. Endelig kan selskabet have forårsaget den, da man forsøgte at sænke dækket.

Lundin har i 2014 bekræftet oplysningerne i den gamle rapport, der indgår i norsk politis efterforskning.

Flemming Thue Jensen holder imidlertid fast på sin forklaring i sagen og mener ikke, at Röda Bolagets rapport taler sandt.

»Jeg var om bord på skibet, før Röda Bolaget kom frem. Jeg var den første, der så det rør, da skibet kom til Lysekil efter at have været brændt om natten. Og jeg kunne hurtigt se, hvad der var sket. Det var sabotage,« siger han til Ekstra Bladet.

Ved brandene om bord på Scandinavian Star omkom 159 mennesker.

Flemming Thue Jensen var Søfartsstyrelsens hovedundersøger og besigtigede den brandskadede færge, da den var blevet slæbt til kaj i Lysekil i Sverige.

Efter at han for nylig stod frem i Politiken og på et pressemøde i Oslo med sin mistanke, har han på grund af manglende tillid afvist at besvare spørgsmål fra dansk politi.

Derfor vil han nu blive tvunget til at afgive forklaring. Han er indkaldt til en afhøring - et såkaldt indenretligt forhør - i Københavns Byret 16. marts.

Det sker på foranledning af den norske anklagemyndighed og ventes at foregå for lukkede døre.

/ritzau/