Den flyveskole, som den 37-årige Glenn Mensel fløj med under den fatale polterabend, har siden dødsulykken valgt at slukke telefonerne. Det efterlader en helt række ubesvarede spørgsmål, der sår tvivl om selve hensigten med flyveturen.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>”Hos Climb2 lægger vi vægt på kemi og personrelationer i et dejligt afslappet miljø, hvor kunden altid er i centrum… Så vi flyver, når DU har tid!”





Sådan skriver flyveskolen Climb2, som den vordende brudgom Glenn Mensel fløj med på sin polterabend i lørdags, på deres hjemmeside. Men tilsyneladende har flyveskolen siden ulykken ikke selv haft tid til at tage telefonen. Både flyveskolens hovedtelefon og træningsleder Michael Blichfeldts telefon har siden den fatale ulykke været slukkede, og det er dermed ikke muligt at komme i kontakt med flyveskolen. Tilbage står spørgsmålet: Fløj Genn Mensel selv flyet under sin polterabend, eller var det planen, at han skulle gøre det? Da Climb2 er part i sagen, må de ikke udtale sig om den verserende sag, men søndag aften udsendte Climb2's træningsleder Michael Blichfeldt en pressemeddelelse. Her skriver han, at Glenn Mensel skulle have en såkaldt ’prøvetime’, hvor han selv skulle prøve at styre flyet, men det står i skarp kontrast til det, som enken Heidi Mensel og brudgommens bror Michael Jensen tidligere har fortalt. De fastholder, at det aldrig var meningen, at hans selv skulle styre flyet.





I pressemeddelelsen skriver Michael Blichfeldt yderligere, at der i en prøvetime er tale om meget enkle og basale flyveøvelser, men Glenn Mensels bror, som overværede dødsstyrtet, har fortalt, at flyet var ved at lave et loop, da det styrtede ned. Et andet centralt spørgsmål, som Climb2's tavshedspligt ikke forhindrer firmaet i at svare på, er dermed, hvad Blichfeldt mener med ’simple og basale’ øvelser?

Specielt set i lyset af, at B.T. mandag kunne afsløre, at kendte TV2-stjerner under optagelserne til et nyt program på TV2 Zulu fik lov til at styre selv samme fly, som lørdag forulykkede. Og at de med deltagernes egne ord fik lov til at lave ’sindssygt vilde’ stunts.

TV2-stjernernes beretninger bekræftes af Climb2's egen hjemmeside, hvor der står:

"Du vil få mulighed for at prøve de klassiske kunstflyvningsmanøvrer som loop, rul, Immelmann og mange flere.

Du vil sent glemme, hvordan Danmark ser ud fra luften, mens du vender på hovedet i et loop."

Ifølge Trafikstyrelsens pressechef Thorbjørn Ancker er et loop langt fra en del af en såkaldt prøvetime. - Det at lave loop, rul og lignende er ikke noget, der opleves som specielt behageligt, og det er bestemt ikke en del af en prøvetime. Meningen med en prøvetime er, at eleven skal få føling med flyet og få en fornemmelse af at flyve. Loop er ikke en del af det godkendte uddannelsesprogram, siger Thorbjørn Ancker til bt.dk. Det er Trafikstyrelsen, der skal godkende flyveskolernes uddannelsesprogram, som en prøvetime følger. B.T. arbejder i øjeblikket på at komme i besiddelse af Climb2’s uddannelsesprogram for at finde ud af, præcist hvad en prøvetime indebærer på flyveskolen.