Igen og igen og igen er der blevet advaret om det.
Men igen og igen og igen er det lykkedes for svindlerne at narre deres ofre. Derfor kommer politiet nu med en indtrængende bøn:
»Politiet opfordrer til at være skeptisk, når ukendte personer kontakter dig og udgiver sig for at være fra banken eller fra en form for myndighed,« lyder det fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi i dets seneste døgnrapport.
Baggrunden for bønnen skal findes i, at flere ældre borgere torsdag – endnu en gang – blev udsat for bedrageri.
Og flere af dem faldt i fælden.
De blev alle ringet op af en person, der udgav sig for at være fra deres bank, og vedkommende hævdede, at der var problemer med den ældre borgers konto og/eller betalingskort.
Derfor var det påkrævet, at den ældre borger skulle have et nyt, lød det.
Personen i telefonen tilbød derefter, at et bud ville komme forbi og hente borgerens gamle betalingskort, mens man også ville »sikre« andre værdier i form af kontanter eller smykker hos de ældre.
»Bedragerne slap i går (torsdag, red.) afsted med at snyde en ældre kvinde fra Toksværd for kort og et guldarmbånd, og der blev hurtigt hævet kontanter på kortet,« oplyser politiet i døgnrapporten:
»Et ældre ægtepar fra Fensmark blev også snydt for kontanter og smykker, og en anden ældre kvinde fra Fensmark blev besnakket til at aflevere sit betalingskort. Kort efter var der hævet kontanter på kortet.«
Politiet oplyser, at det ofte er ældre mennesker, der på den måde bliver fuppet eller udsat for bedrageri.
»Et godt råd er, at man afbryder samtalen og i stedet ringer til sine yngre pårørende, som kan hjælpe,« lyder det.
Samtidig råder politiet til, at man tager en snak med sine ældre familiemedlemmer, så de kan blive opmærksomme på, hvordan de skal forholde sig, hvis de modtager et lignende opkald.
»Hvis du har ældre familiemedlemmer eller venner, så tal med dem om ikke at udlevere personlige oplysninger, koder eller betalingskort,« oplyser Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi:
»Det er også en mulighed at få udeladt telefonnummer, så svindlerne ikke kan finde dit telefonnummer. Kontakt dit teleselskab for at få udeladt nummer.«
Politiet minder derudover om, at hverken banker eller offentlige myndigheder uopfordret vil bede dig om at overføre penge eller spørge efter dine personlige oplysninger som cpr-nummer, MitID eller pinkoder over mail, sms eller opkald:
»Og de kommer slet ikke ud til din bopæl for at hente dit kort eller spørger uopfordret til, hvornår du er hjemme,« lyder det.
Derfor lyder rådet kort og godt:
»Udlever aldrig kort eller koder. Afbryd straks samtalen og lav et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller til politiets servicecenter på telefonnummer 1-1-4.«

