»Vi var som levende projektiler«. Sådan oplevede 17-årige Rasmus Sunke det, da han søndag morgen blev slynget ud gennem ruden på den sovebus, som bragede gennem autoværnet på den tyske autobahn og ned ad en ti meter høj skrænt.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Rasmus og de andre passagerer, som mener, at sovebusserne burde forbydes, bakkes nu op af forskellige eksperter. De mener, at der i den grad er grund til at overveje, om sovebusserne, hvor passagererne ikke er fastspændt med en sele, simpelthen skulle afskaffes.

»Det svarer jo til, hvis jeg havde en stor Volvo med alverdens sikkerhedsudstyr, og at jeg så tog min datter ud af H-selen i barnestolen og lagde hende op i hattehylden, fordi hun var træt,« mener Klaus Dahl Pedersen, der som konsulent afprøver sikkerhedsudstyr til forskellige køretøjer.

Han undrer sig i den grad over, at man indførte et lovkrav om, at der skulle være sikkerhedsseler i busserne, men at man i sovebusserne ikke bruger dem om natten, fordi passagererne vil ligge ned.

Sid op og sov
Også Rådet for Større Færdselssikkerhed mener, at det er en rigtig dårlig idé at tage sikkerhedsselen af for at kunne ligge ned om natten. Derfor lyder anbefalingen fra rådet også, at man skal tage en almindelig bus, hvor der er mulighed for at blive spændt fast.

»Det er klart, at det er mere sikkert, hvis man er spændt fast,« understreger dokumentationschef Jesper Sølund fra rådet.

Hos Færdselsstyrelsen lavede man efter en dansk busulykke i Tyskland den 24. januar i år, hvor to chauffører blev dræbt, en redegørelse for, hvordan der kunne strammes op på sikkerhedsreglerne.

Dengang kom Færdselsstyrelsen frem til, at »danske sovebusser ikke er lige så sikre som nyere turistbusser, hvor der er sikkerhedsseler til passagererne«. Derfor foreslog styrelsen blandt andet, at der skulle være sikkerhedsadskillelse mellem alle liggepladser. Men efter endnu en dødsulykke overvejer Færdselsstyrelsen nu, om man i stedet skal anbefale et forbud.

Fælles EU-lovgivning
»Det er klart, at vi vil overveje vores anbefalinger igen. Vi vil også overveje, om man helt skal forbyde sovebusser,« forklarer kontorchef Ib Rasmussen, som dog mener, at sovebusser med sikkerhedsadskillelser, der kører 80 km/t., er lige så sikre som almindelige busser, der kører 100 km/t. Men han erkender, at sikkerhedsadskillelserne ikke sikrer imod, at passagererne ryger ud ad sideruden og bliver mast, hvis bussen vælter.

Medejeren af det ulykkesramte Iversens Busser, Kim Iversen, pointerer, at det vil kræve fælles EU-lovgivning, hvis sovebusserne helt skal forbydes.

»Vi kører jo ikke som sovebusser i Danmark, men kun i Tyskland og Frankrig. Derfor hjælper et dansk forbud ikke,« siger Kim Iversen, som hilser en ny opstramning af de fælles regler velkommen. For kun på den måde er der lige konkurrence.

boc@bt.dk