Københavns Politi oplever i øjeblikket en stigning i sager, hvor særligt ældre borgere, bliver snydt at personer, der udgiver sig for at være fra politiet ved at vise falsk politilegitimation

Det skriver Københavns Politi i en pressemeddelelse. 

I de seneste uger har flere ældre borgere modtaget opkald fra personer, der udgiver sig for at være fra banken. De fortæller, at der er mistænkelige transaktioner på borgerens konto, eller at deres telefon er blevet hacket.

Kort tid efter sender de en ’betjent’ forbi borgerens adresse for at hente betalingskortet. For at virke troværdige viser de et falsk politiskilt – enten fysisk eller på telefonen.

Bjarke Dalsgaard Madsen, der er vicepolitiinspektør ved Afdelingen for økonomisk kriminalitet i Københavns Politi, siger:

»Vi oplever desværre en markant stigning i sager, hvor gerningsmændene systematisk udnytter borgernes tillid til banker og myndigheder. De formår at skabe en troværdig fortælling, som får borgerne til at tro, at de for eksempel bliver nødt til at udlevere deres betalingskort og koder, mens de i virkeligheden bliver udsat for groft bedrageri. Det er en kynisk fremgangsmåde, som rammer ældre og sårbare borgere hård.«

Han kommer med en klar opfordring:

»Tal med de ældre i familien om tegnene på kontaktbedrageri, og hvordan de garderer sig mod det, så de ved hvordan de skal handle, hvis de ender i en situation, hvor nogen prøver at snyde dem.«