Elcyklers andel af de samlede antal dræbte og tilskadekomne i trafikken er stigende. 11 blev dræbt sidste år.

Elcykler har vundet frem i stort tal på de danske cykelstier de senere år, og det kan ses i uheldsstatistikken.

Danmarks Statistik har fredag offentliggjort, hvor mange der ifølge politiets opgørelser er blevet dræbt eller er kommet til skade i trafikken sidste år.

Og hvor elcyklister var involveret i 0,5 procent af alle færdselsuheld med personskade i 2013, udgjorde de 6,0 procent sidste år.

Tallene viser også, at elcyklerne tilsyneladende er farligere at køre på end traditionelle cykler.

Af de 166, der kom til skade i trafikken på en elcykel, blev 11 - svarende til 6,7 procent - dræbt.

Og selv om de almindelige cyklister fylder mere i statistikken med 681 personskader, så var der kun 19, der blev dræbt. Det svarer til 2,8 procent af de registrerede tilskadekomne.

Selv om der er usikkerhed omkring, hvor mange der rent faktisk bruger elcykel, og hvordan de bruger den, så kalder tallene på handling.

Det mener Kenneth Ørberg Kragh, der er direktør for Cyklistforbundet.

- Elcyklen er gået ind og har overtaget en del af den transport, som knallerten traditionelt har stået for. De kører både hurtigere og længere end traditionelle cykler, men det er vores infrastruktur ikke indrettet til.

- Det samme kan man sige om færdselsreglerne, der heller ikke tager højde for, at nogle eldrevne cykler kan køre 45 kilometer i timen, siger han.

Kenneth Ørberg Kragh mener også, at der er brug for at vejlede køberne af en cykel bedre, end det sker i dag.

- Rådet for Sikker Trafik kommer til efteråret ud med en kampagne, der er målrettet de ældre og deres brug af elcykler.

- De har ikke været vant til at få motorhjælp i det omfang, de kan få med en elcykel, og de har måske heller ikke den samme reaktionstid og balance som et yngre menneske. Det skal man være bevidst om, siger direktøren.

Ser man bort fra elcyklernes uheldsfrekvens, er der trods alt en række positive udviklinger at finde i årsstatistikken for 2023.

Blandt andet blev der kun dræbt 162 personer i trafikken sidste år, hvilket er på et historisk lavt niveau.

Antallet af tilskadekomne og dræbte i trafikken faldt også fra 2917 forrige år til 2778.

Der er det næstlaveste niveau nogensinde. Bundrekorden blev sat i 2021 og hedder 2737.

Foruden politiets registreringer opgør sygehusene også, hvor mange der henvender sig på skadestuerne med personskade som følge af færdselsuheld.

Der foreligger dog endnu ikke et samlet overblik over disse data for 2023.

/ritzau/