Danskerne tog syv ton kokain i 2025
»Det kommer bag på mig, at der er så mange, der vil tage det. Faktum er, at det er gift, der er blandet med gift.«

»Det kommer bag på mig, at der er så mange, der vil tage det. Faktum er, at det er gift, der er blandet med gift.«

Danskernes kokainforbrug fortsætter med at stige.
Myndighederne vurderer nu, at der Danmark blev indtaget mere end syv ton kokain i 2025.

Det viser en ny undersøgelse af spildevandet fra 29 renseanlæg i større danske byer, skriver TV 2.
Alene i København er forbruget næsten tredoblet på ti år.
Men i de seks byer København, Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg og Næstved, der var med i den første spildevandsundersøgelse fra sidste år, er kokainforbruget øget.
TV 2 har talt med Torben Svarrer, der er ledende politiinspektør i National Enhed for Særlig Kriminalitet, om den nye undersøgelse.
»Det kommer bag på mig, at der er så mange, der vil tage det. Faktum er, at det er gift, der er blandet med gift,« siger Torben Svarrer.
Tallene fra undersøgelsen indikerer, at niveauet af kokain i spildevandet er signifikant højere i weekenden sammenlignet med i hverdagene. Men også i hverdagene er niveauet ganske højt.
Det betyder altså, at kokain ikke kun er et feststof til weekenden, men også et stof, som mange tager til hverdag.