Har du oplevet en lignende episode? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Flere danskere er i julehandlen blevet snydt for tusindvis af kroner på hjemmesiden drømmedesign.com.

I oktober og november har drømmedesign.com reklameret med, at man op til jul kunne spare 50 procent på blandt andet Kaj Bojesens ikoniske 'abe'. Efter at BT kontaktede ejeren af hjemmesiden, er den mandag blevet lukket ned.

På drømmedesign.com kan du få ekstremt billige Kaj Bojesen-figurer. Desværre er det hele fup og fidus.
På drømmedesign.com kan du få ekstremt billige Kaj Bojesen-figurer. Desværre er det hele fup og fidus.
Vis mere

27 danskere har klaget over hjemmesiden på trustpilot.dk. Alle 27 har givet den laveste karakter, 'dårlig'.

Én af dem er Thomas Bjørn Kristensen. For en uge siden købte hans kone nogle julenisser for 1.400 kr., men varen er aldrig kommet frem, og ejeren svarer ikke på mail.

»Siden så fin ud. Det eneste, der stak ud, var, at det ikke var E-mærket. Det er virkelig ikke okay at snyde folk på den måde, og jeg håber, at nogen får ham lukket ned,« siger Thomas Bjørn Kristensen.

Han har nu spærret sit kort og gjort indsigelse til banken for at få pengene igen. Derudover har han anmeldt sagen til politiet.

Alle anmeldelserne på trustpilot.dk om drømmedesign.com beskriver lignende fup-situationer, hvor kunder har bestilt og betalt for varen, men aldrig modtaget den. Og samtidig får de intet svar fra ejeren.

Toke Mølgaard, der er kommunikationschef hos E-mærket, der certificerer og kvalitetsstempler danske netbutikker, fortæller, at der er flere ting, der skal få alarmklokkerne til at ringe, når man handler på nettet.

»Det første er, om tilbuddet er for godt til at være sandt. For så er det oftest. Dernæst er det en god idé at kigge under kolonnen 'Om os'. Her er det ofte skrevet på dårligt dansk, hvilket kan være et tegn på, at det er en udenlandsk svindler, der står bag,« siger han og fortæller, at de dog ser flere og flere 'pæne' fuphjemmesider uden sprogfejl, der sælger dansk design som Royal Copenhagen og Kay Bojesen til billige penge.

I CVR-registret, kan man se, at firmaet bag hjemmesiden, Tagmose2016 IVS, blev begæret konkurs i 30. maj i år. Her blev det overdraget til advokatfirmaet Accura. 26. juni blev firmaet opløst og fik sit konkursdekret afsagt.

Ejeren af hjemmesiden svarer hverken på hjemmesidens mail eller på sin personlige arbejdsmail.

Kurator, der behandler konkursboet hos Accura Advokatpartnerselskab, advokat Andreas Kærsgaard Mylin, fortæller, at de først fredag 24. november 2017 blev gjort opmærksom på, at selskabets CVR-nr. stadig bliver brugt erhvervsmæssigt under andet selskabsnavn.

»Vi har modtaget én henvendelse om firmaet, fra en kvinde, der er blevet snydt i et køb af en Kay Bojesen abe. Vi har afhørt Kasper Højbo Tagmose, der står som stifter af og tidligere direktør i selskabet. Han siger, han er offer for et identitetstyveri og intet kender til selskabet. Vi har samtidig været i kontakt med udlejeren på adressen, som selskabet står under, og han siger, at han aldrig har hørt om selskabet. Der er kun en kreditor anmeldt i konkursboet, som har et krav på DKK 137.500 kr. vedrørende selskabets manglende betaling for annoncering, og der er ingen kendte aktiver i konkursboet. Og i og med, at der er tale om mulig identitetstyveri, kan vi ikke gøre mere, men overlader sagen til politiet,« siger han og opfordrer til, at man både anmelder svindlen til politiet og til dem hos Accura Advokatpartnerselskab. Her må man gerne oplyse hvilket bankkontonummer, der er angivet i handlen.

Hjemmesiden, der tidligere var ejet af Tagmose2016 IVS, havde senest hovedsæde i Glostrup på Hovedvejen 197.

Vestegnens Politi oplyser, at de er i gang med at undersøge, om de har anmeldelser liggende på både hjemmesiden og firmaet.

Har du oplevet en lignende episode? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.