Tilsyn med forsvarere femdobles. Advokatrådet vil se på klientfiskeri, salærer og andre forhold.

København. Forsvarsadvokater vil nu blive udsat for en langt mere intens kontrol end tidligere.

Advokatrådet siger fredag, at man vil gå efter forsøg på klientfiskeri, og at salærer og andre forhold også vil blive tjekket.

Det er nødvendigt med håndfaste initiativer for at "komme en uheldig og uacceptabel adfærd til livs", skriver rådets formand, Peter Fogh.

Hvis der findes kritisable forhold, kan det ende med en disciplinærsag, lyder det.

- Der vil også være mulighed for at indgive en politianmeldelse, hvis der er mistanke om, at advokaten har begået strafbare forhold, skriver Peter Fogh.

Ambitionen er, at cirka 150 advokater vil få besøg inden for det næste halve års tid. Det er en femdobling af tilsynsindsatsen i forhold til det almindelige tilsyn med advokater.

Det skal være slut med for eksempel "den uformelle udveksling af merchandise, lommepenge og tjenesteydelser fra forsvarsadvokater til indsatte" i arresthusene, lyder det fra Peter Fogh.

Aktionen skyldes blandt andet pressens omtale af, hvordan nogle advokater har spredt trøjer og andre ting blandt klienter i arresthuse.

Dette er problematisk, fordi det kan signalere et bestemt tilhørsforhold til bander og lignende grupperinger, har Peter Fogh tidligere udtalt. Også uddeling af lightere og kuglepenne vil han af med.

Blandt de gavmilde advokater har blandt andre Michael Juul Eriksen og Mette Grith Stage været nævnt. Førstnævnte sagde til Berlingske i juni, at uddeling af trøjer og huer var stoppet et par måneder forinden. Han har pure afvist, at der var tale om forsøg på at fiske klienter.

Advokatrådets kurs er en klar skærpelse, i forhold til hvad det disciplinære nævn tidligere har tilladt.

I 2014 sagde Advokatnævnet for eksempel, at det ikke var i strid med god advokatskik, at en advokat havde givet t-shirts og kasketter til en fængslet klient i arresthuset i Kolding. Og en anden advokats leverance af en hue med navn på sit firma og en kalender til en klient i Odense var også i orden.

Det var almindelig markedsføring over for egen klient og ikke en direkte henvendelse til potentielle klienter, fastslog nævnet med højesteretsdommer Jon Stokholm i spidsen.

/ritzau/