Det kan være nemt at lade sig lokke af lidt for gode priser og hurtige køb.
Derfor er der op til Black Friday en større risiko for at blive snydt af falske og utroværdige hjemmesider, lyder det fra Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.
»I over 30 procent af Forbruger Europas sager om snyd på nettet har forbrugerne set annoncen på sociale medier,« lyder det fra Lars Arent, der er direktør i Forbruger Europa, der fortsætter:
»Det er et oplagt sted for markedsføring – både for de troværdige og utroværdige netbutikker. Derfor er det ekstra vigtigt at være kritisk, før du klikker køb.«
Ifølge direktøren bliver mange mennesker snydt, når de handler impulsivt, da de bliver påvirket af de sociale medier.
Derfor råder Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til, at man tjekker andres erfaringer med hjemmesiden, inden man handler.
»Utroværdige netbutikker bruger ofte professionelle annoncer og falske anmeldelser for at fremstå troværdige,« lyder det fra Susanne Aamann, der er forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Hun forklarer samtidig, at en hurtig søgning på virksomhedens navn sammen med ord som 'svindel', 'erfaring' eller 'anmeldelser' kan pege én i retning af, om hjemmesiden er reel.
Det kan samtidig være en god idé at undersøge, hvor virksomheden har base, da man ikke kan gøre brug af sine forbrugerrettigheder hos virksomheder uden for Europa.
