Pia Bonde glemmer aldrig synet, da en håndfuld læger kom løbende ud fra scanningsrummet på hospitalet i Nykøbing Falster.
Her kiggede hun og hendes mand hinanden dybt i øjnene og sagde i munden på hinanden: 'Det her er alvorligt'.
Og det var det. Under en time senere skar en kirurg på Rigshospitalet et stykke kranie på syv gange ni centimeter ud af datterens hoved.
Alt sammen fordi 15-årige Ida kørte ind i en jernplade, som kommunen ifølge familien havde placeret uforsvarligt.
Derfor er de også dybt rystede over, at ingen ønsker at tage ansvar for den ulykke, der potentielt kunne have kostet deres datter livet.
Vi skruer tiden tilbage til 12. april 2025.
Klokken er 23.00, da 15-årige Ida er på vej hjem på sin cykel. Hun bærer desværre ikke hjelm.
I sofaen sidder mor Pia og far Martin, da en sms tikker ind hos førstnævnte.
»Hej mor. Jeg er styrtet på cykel, men er ok. Min albue gør ondt, så J (en veninde, red.) og jeg tager forbi skadestuen. I behøver ikke komme,« lyder det i en besked.
Det viser sig, at hun er cyklet ind i kanten på en jernplade, der var blevet lagt i forbindelse med vejarbejde.

De næste par timer kommunikerer Pia med sin datter, og da hun i løbet af natten via GPS kan se, at hendes datter nu er kommet hjem, kan hun falde til ro.
Næste morgen er klokken 7.30, da Pia slår øjnene op og straks går ned for at se til sin datter.
Her ventede der hende et voldsomt syn.
»Hun har kastet op et hav af gange, og det hele sejler i opkast. Ida er også kun delvist kontaktbar, har to uens pupiller og vrøvler en masse. Der ved jeg som tidligere lægesekretær, at det ikke er godt, så vi begynder at ringe til alarmcentralen,« siger Pia Bonde til B.T.
Kort efter sad moren med Ida i en ambulance på vej til hospitalet i Nykøbing Falster, mens faren kørte efter i bil.
Så går det stærkt.
Idas hoved bliver scannet, og her konstaterer lægerne, at hun har et lukket kraniebrud samt en hjerneblødning.
Lægerne overvejer, om den 15-årige pige skal lægges i koma.
»Det var helt forfærdeligt, at være vidne til. Vi blev spurgt, om vi ville gå ind og sige 'godnat' til hende,« siger moren.
Lægerne vurderer dog, at de ikke vil lægge hende i koma, men i stedet holde hende vågen, mens en lægehelikopter fragter hende til Rigshospitalet, hvor hun skal hasteopereres.
Helikopteren letter, mens hendes mor og far tilbagelægger turen på halvanden time til København.
»Det er den længste biltur nogensinde. Vi vidste jo ikke, om vi kom ind til en grøntsag,« siger Martin Bonde.
Sådan blev det heldigvis ikke.
De dygtige kirurger og læger på Rigshospitalet 'lagde Ida til at sove', åbnede hendes hoved op, skar et stykke kranie ud af datterens hoved, stoppede blødningen og skruede kraniet fast med titaniumplader.

Da Ida igen vågnede, var hun forvirret. Hvad I alverden skete der?
Heldigvis endte hun med at »slippe billigt«, når familiens frygt var, at hun endte som en grøntsag.
I dag – et halvt år efter ulykken – kæmper datteren med hovedpine, koncentrationsbesvær, enorm træthed og en fremtid, der er uvis.
»Vi ved jo ikke, hvad hun kan overskue i sit liv, og om hun får en fremtid som hendes venner. Lige nu kan hun slet ikke klare den samme hverdag som dem i hvert fald,« siger Pia.
Derfor er Pia også rasende over en helt særlig ting: at Guldborgsund Kommune ikke ville tage ansvar for ulykken.
Efter at være kommet hjem fra Rigshospitalet tog familien nemlig ud til ulykkesstedet og konstaterede, at der var et gab på fire centimeter fra jernpladens overkant og ned til asfalten.

Derudover var der også kun én kegle på jernpladen til at advare cyklister og bilister.
Familien klagede og sendte billeder af jernpladens gab ni dage efter ulykken til Guldborgsund Kommune, da de blandt har kunnet læse, at man normalt opererer med et maksimalt gab på tre centimeter fra sådan en jernplade og ned til asfalten.
Men fem måneder efter kom et nedslående svar fra kommunens forsikringsselskab.
I svaret forholdt forsikringsselskabet sig ikke til en lang række ting i klagen – blandt andet gabet – men forklarede dog, at der 9. april 2025, hvor pladen blev lagt, var fire afmærkningspæle (kegler, red.), og at der kun var én tilbage, da man 14. april - to dage efter ulykken - var ude og eftertjekke.
Idas veninde har til familien oplyst, at der også kun var én kegle ved ulykken.
Derudover afviser forsikringsselskabet, at Guldborgsund Kommune havde et ansvar, da »ulykken ikke skyldes fejl eller forsømmelse fra vores kundes side«.
»Vi synes, det er helt absurd og enormt uforsvarligt. Vores datter kommer kørende helt normalt og slår sig voldsomt, fordi en jernplade stikker for højt op. Hvordan kan kommunen ikke tage ansvar for det? I deres svar forholder de sig endda slet ikke til vores billeder. Vi er så skuffede,« siger Pia.
Jeres datter kunne jo formentligt være kommet væsentligt mindre til skade, hvis hun havde haft cykelhjelm. Hvad tænker I om det?
»Der lægger vi os fladt ned og siger, at det er vores fejl. Hun har en cykelhjelm, men vi tog ikke kampen, som vi skulle. Nu kan vi i hvert fald advare andre forældre og understrege, at der ikke er én fra den her husstand, der cykler uden hjelm igen,« siger Idas far Martin.
Guldborgsund Kommune oplyser til B.T., at man har foretaget en korrekt og fagligt forsvarlig afmækning og overdækning.
Man bekræfter også, at tre ud af fire afmærkningspæle er blevet fjernet. Derfor vil man tilse sine afspærringer oftere. Læs hele kommunens svar nedenfor.

