Kevin Magnussen leverede under kvalifikationen på Red Bull Ring en af sine allerbedste Formel 1-præstationer.

Den magiske omgang overraskede alle inklusiv Magnussen selv. Og den kom efter en FP3-træning, hvor han ikke fik de planlagte omgange på grund af gearkasse-problemer, og efter en mindre afkørsel i Q2-kvalifikationen, der kostede et sæt dæk.

Men pludselig, på det sidste friske sæt dæk og efter et par mindre justeringer, kom bilen med Magnussens egne ord ’til live’. Han var ikke forberedt på det, og måtte derfor nærmest improvisere sig frem fra sving til sving.

Det var en ekstremt svær øvelse på en kort bane med udelukkende hurtige sving. At han gjorde det omtrent fejlfrit, vidner om høj klasse. Og at han gjorde med det gamle baghjulsophæng, mens Grosjean kun var 11.-hurtigst med det nye, hydrauliske system, understregede styrkeforholdet i Haas-teamet. For god ordens skyld: I kvalifikations-duellen står den nu 7-2 til Magnussen.

Foto: VALDRIN XHEMAJ
Vis mere

Inden starten placerede Magnussen sig forkert i sin startbås, og det trækker naturligvis ned i vurderingen.

At Grosjean sluttede foran ham i løbet, har til gengæld ikke den store betydning. Franskmanden startede på friske dæk og med det nye baghjulsophæng.

Og Magnussens hurtigste omgang i løbet var en tiendedel bedre end Grosjeans.

I løbet kæmpede Magnussen igen en håbløs kamp med sine dæk.

Ligesom Wozniacki ikke kan levere serveesser med en defekt ketsjer eller Eriksen kan score med en støvle, der ikke er snørret, kan Magnussen ikke tage VM-point som Haas-raceren i disse uger opfører sig i løbs-trim.

Det er ikke fair at vurdere ham med så ringe materiel, så karakteren baserer sig primært på kvalifikationen.

Og den var fantatisk: Til et stort otte-tal!

Karakteren er udtryk for Formel 1-korrespondent Peter Nygaards subjektive holdning til Kevin Magnussens præstation gennem hele weekenden. Nygaard har fulgt Haas-teamet tæt i Albert Park, og løbende talt med Magnussen og teamchef Guenther Steiner.