En hæsblæsende weekend i Barcelona er forbi.

Kevin Magnussen sluttede på en flot syvendeplads, men kørte sammen med holdkammeraten Romain Grosjean. Derudover var også ny, dansk succes, mens vi siger farvel til en gammel kending.

Her er tre ting vi lærte af weekenden i Spanien.

Ny dansker på Formel 1-kurs

En tidsstraf, der virkede unødigt hård, kostede 17-årige Christian Lundgaard sejren i sæsonpremieren i Formel 3. Det er tredje år i træk Lundgaard rykker en klasse op, og omgående er med i front.

På trods af tidsstraffen kom han fra Circuit de Barcelona-Catalunya med flyende faner, og nu tales der om mindst et par Formel 1-tests allerede i år. To danskere i Formel 1-feltet er ikke længere bare en drøm.

Honda er i fremdrift

Da Honda i 2015 gjorde Formel 1-comeback med McLaren, var de nærmest til grin. Japanerne havde undervurderet opgaven med at bygge en moderne hybridmotor til Formel 1, og McLaren og specielt Fernando Alonso hånede åbenlyst deres partner.

Kevin Magnussen og holdkammeraten Romain Grosjean (nærmest) endte i sammenstød på banen i Barcelona.
Kevin Magnussen og holdkammeraten Romain Grosjean (nærmest) endte i sammenstød på banen i Barcelona. Foto: Robert Thomsen, Grand Prix Foto
Vis mere

Samarbejdet sluttede i 2017, men Honda knoklede stædigt videre – i 2018 med Toro Rosso, og i år også med Red Bull. Nu bærer det hårde arbejde frugt: Der var tre Honda-biler i top-10 i kvalifikationen i Spanien. Og ingen McLaren (med Renault-motor)…

Farvel til Barcelona

Circuit de Barcelona-Catalunya i Montmelo har været med i Formel 1-kalenderen siden 1991 og ligger i top-10 over de baner, der har lagt asfalt til flest grandprixer. Men nu ser det ud til at være slut.

Næste år skal de skaffes plads til nye løb i Vietnam (Hanoi) og Holland (Zandvoort), og derfor kan Spanien blive droppet som Formel 1-destination. En bitter skæbne for landet, der i Fernando Alonso-æraen for mindre end 10 år siden havde løb i både Montmelo og Valencia.