Lørdagens kvalifikation til Belgiens Grand Prix udviklede sig til en highspeed-lotteri, hvor Kevin Magnussen blev en af taberne.

Haas-ingeniørerne havde efter den skuffende fredag ellers fundet frem til en bedre set-up til kvalifikationen, og både Magnussen og teamkammerat Romain Grosjean kom forholdsvis uproblematisk gennem de indledende Q1-og Q2-segmenter.

Haas-kørerne var klar til Q3, hvor de 10 bedste startplaceringer skulle afgøres, men så begyndte det at regne.

Alle 10 kørere forsøgte at sætte en tid inden banen blev gennemblødt, men allerede efter en halv omgang blev det klart, at man måtte returnere til pitten for at få monteret regndæk.

Kevin Magnussen endte som nummer ni i kvalifikationen i det belgiske grandprix.
Kevin Magnussen endte som nummer ni i kvalifikationen i det belgiske grandprix. Foto: Geert Vanden Wijngaert
Vis mere

Magnussen var, da regnen var voldsomst, helt oppe på fjerdepladsen, men efterhånden som regnen stilnede af, begyndte lotteriet. Mens banen tørrede op, handlede det hele om timing, og om hvor på banen man befandt sig.

De kørere, der nåede at starte en omgang i de allersidste sekunder, kunne profitere af den mere og mere tørre bane.

Det udnyttede Romain Grosjean dygtigt til at sætte femtebedste tid, mens Magnussen ikke fik udbytte af sin sidste omgang, og blot kvalificerede sig på niendepladsen.

I alle tilfælde var Haas´ samlede præstation bedre end forventet efter fredags-træningen. Teamet kom til den hurtige Spa-Francorchamps bane med store forhåbninger, fordi de  hurtige sving netop er Haas-racerens force.

Foto: FRANCOIS LENOIR
Vis mere

Men med den nye generation af Formel 1-biler, der har bredere dæk og mere downforce end tidligere, er mange af de hurtigste sving nu reelt omdannet til langsider. Det betød, at Haas-kørerne ikke fik det ventede udbytte af den hurtige bane.

»Det er ikke nogen udfordring i det længere – det er ligesom at køre ligeud,« sagde Magnussen skuffet om flere af Spa-Francorchamps ellers legendariske highspeed-kurver.

VM-duellanterne Lewis Hamilton (Mercedes) og Sebastian Vettel (Ferrari) deler første række, mens Force India-kørerne Esteban Ocon og Sergio Perez sensationelt starter i anden række. Og det giver håb om et godt Haas-resultat i Belgien:

»Da vi kørte løbs-simulation var vi på niveau med Force India-bilerne,« siger Magnussen.