»Det gik bare ikke vores vej i dag (søndag, red.).«

Dét var Kevin Magnussens sammenfatning af et skuffende canadisk grandprix i Montreal. Han startede på 11.-pladsen og kom i mål som nummer 13, tre sekunder efter teamkammeraten Romain Grosjean.

»Jeg kæmpede virkelig for det i det første stint, men fik over-ophedet mine dæk. Jeg får så nogenlunde gang i dem til sidst, men skal så i pit og får supersoft-dæk. Så var der faktisk god fart i bilen, men jeg får blåt flag (for at signalere, at kører, der kan overhale med en omgang, skal forbi, red.) omtrent hver anden omgang,« sagde Kevin Magnussen efter løbet til B.T.

Dermed brokkede den danske Haas-kører sig over et helt andet flag end det ternede af slagsen, der skabte postyr umiddelbart efter løbet.

Med 11. startposition var Magnussen den første kører, der kunne starte med frit dækvalg. De 10 første skal starte på de dæk, der har brugt i kvalifikationen, men det frie dækvalg gav ikke danskeren de fordele, han havde håbet på.

»Vi var meget positive over at skulle starte fra 11.-pladsen og de muligheder de indebar, men det virkede bare ikke som om der var særligt stor forskel på dæk-typerne. Vores fart var lidt dårlige end vi havde regnet med indtil vi kom på supersoft. Set i bakspejlet skulle vi have skiftet til supersoft tidligere. Det er positivt, at vi havde god fart på supersoft-dækkene, men det gik bare ikke vores vej i dag,« sagde Kevin Magnussen.

Romain Grosjean, der startede bagerst i feltet, kom med en hurtigere strategi forbi danskeren allerede midt i løbet.

Kevin Magnussen blev nummer 13 i Canada. Vis mere

»Romains fordel var, at han ikke fik alle de blå flag, jeg fik. Det ødelagde mit løb: Først fik jeg blå flag for at lade de førende komme  forbi, så gav jeg dem plads – og så kørte de i pit og kom ud bag mig, så jeg igen fik blå flag og igen skulle give plads. Det kostede mig måske 10-12 sekunder i alt. Men jeg fik god gang i bilen i mod slutningen,« forklarer Magnussen.

Kevin Magnussen satte sin hurtigste omgangstid tre omgange før mål. Den var marginalt hurtigere end Grosjeans bedste omgangstid.

Se også