Formel 1-håbet Christian Lundgaard er kommet et stort skridt nærmere Formel 1.
Det sker, efter at to danske rigmænd nu har sikret, at økonomien på vejen til kongeklassen er på plads det kommende tre år.
Det økonomiske fundament og de to rigmænd blev egentlig i første omgang beskrevet som hemmelige 'skyggeinvestorer'.
Men nu står de frem og fortæller, hvorfor de bruger millioner af formuen på at hjælpe 17-årige Christian Lundgaard i Formel 1.
Det mest prominente af Christian Lundgaards to støtter er den tidligere Daloon-ejer, Hemming Van.
Han er søn af Sai-chiu Van, der grundlagde Daloon, som er kendt for at producere forårsruller til danskerne.
B.T. har talt med Hemming Van, og han ser frem til arbejdet med at hjælpe Christian Lundgaard i Formel 1.
»Den mulighed Christian har fået for et Formel 1-sæde, er nok den bedste, nogen dansk kører har haft, fordi han så tidligt kommer ind og bliver taget hånd om af en fabrik som Renault,« siger Hemming Van.
Det er ikke småpenge, der skal pumpes i Christian Lundgaard de kommende år for at håbet bliver til virkelighed.
Et fornuftigt bud er, at hver eneste sæson frem mod Formel i Formel 3 eller Formel 2 koster mellem 10-12 millioner danske kroner årligt.
Her dækker Renault ca. halvdelen, mens Christan Lundgaard selv skal finde en håndfuld millioner for at sikre sig et sæde i juniorklasserne.
Og da Christian Lundgaards Formel 1-mulighed hos Renault ventes at komme i 2021, skal der altså findes estimeret fem millioner kroner hvert eneste år for at holde drømmen kørende.
»Den måde familien og Henrik Lundgaard har taget fat om det her på, er meget fornuftig. De er en god samarbejdspartner, og de har givet sig selv rigtig gode chancer for at få det maksimale ud af arbejdet med Renault,« siger Hemming Van og fortsætter:
»Den sportslige succes, som vi forventer, at Christian får, gør, at jeg tror på, at det her også kan blive en god investering for mig på længere sigt.«
»Det er mange penge. Men der er også mange penge i sporten på godt og ondt. Det er derfor, at jeg med det program og den ambition, som Renault har, og hvor Christian sidder nu, ser sandsynligheden for, at han kommer igennem som ret god. Det er der ikke mange, der gør,« forklarer Hemming Van.
Hemming Vans interesse for motorsport er ikke ny. Han har tidligere støttet den daværende racerstjerne Kris Nissen via Daloon. Men denne gang er rigmandens investering af mere privat karakter.
Den anden rigmand er forretningsmanden Kaj Andersen, der er bosat i Singapore.
Han er ikke kendt i offentligheden, men er glad for at være en del af Formel 1-projektet 'Christian Lundgaard'.
»Christian er en god knægt, og hvis vi kan være små brikker ud af mange, som kan gøre det muligt for ham at nå det ultimative mål, er vi superglade. Han er et unikt talent,« siger Kaj Andersen til B.T.
Han investerer og gør forretning i Asien, men understreger, at Christian Lundgaards Formel 1-eventyr er en privat investering, som han har store forventninger til.
»At det også er en ganske fornuftig investering, er noget andet. Men det er ikke hovedårsagen,« siger Kaj Andersen.
Christian Lundgaard er en af de mest fremtrædende kørere i Renaults Formel 1-akademi, hvor han i den kommende sæson ventes at køre med i den nye Formel 3-serie.
Serien kører opvarmningsløb ved flere Formel 1-weekender.
Renault satser hårdt på akademiet i øjeblikket og har det som erklæret mål, at en kører herfra skal sidde i teamets ene racer i 2021.
Og det er her, Christian Lundgaard er en af favoritterne til at komme gennem nåleøjet og gøre Kevin Magnussen selskab på startgridden fremover.