Så er Formel 1-sæsonen 2019 endelig slut. 'Endelig', fordi det set med danske øjne har været en lang, frustrerende og ikke særligt sjov rutsjebanetur med få opture og alt for mange nedture.

Kevin Magnussen startede sæsonen lovende, da han i den nye Haas VF19 kom i mål på sjettepladsen i årets første grandprix i Australien...

... men allerede efter det andet løb i Bahrain stod det klart, at VF19 havde et indbygget problem, og det blev kun værre, da man i Barcelona i maj og i Hockenheim i juli kom med nye updates til bilen.

Updates, der udvikler bilen i løbet at sæsonen, har altid været Haas' svage punkt. I hverken 2016, 2017 eller 2018 var udviklingsprogrammet på niveau med konkurrenternes, og derfor var anden sæsonhalvdel altid dårligere end den første.

Det ville man ændre i år, hvor udviklingsprogrammet var langt mere ambitiøst. Men det viste sig også at være for ambitiøst for at lille team som Haas. I stedet for at gøre VF19 bedre gjorde de omfattende Barcelona- og Hockenheim-updates reelt bilen langsommere.

I stedet for at få løst det indbyggede aerodynamiske problem, der plagede VF19 fra sæsonstarten, forsøgte man sig med stadig flere nye løsninger. Til sidst var forvirringen (nogle i teamet har brugt ordet 'panik'!) nærmest total. Og man sluttede sæsonen – efter igennem ni måneder at have udviklet og afprøvet en række kostbare updates – med bilen i de oprindelige Melbourne-specifikationer.

I mange måneder fik dækkene skylden, men de øvrige ni team havde præcis samme dæk. I løbet af efteråret erkendte Haas-ledelsen og -ingeniørerne da også, at det var et aerodynamisk problem, der betød, at Magnussen og teamkammerat Romain Grosjean sjældent var konkurrencedygtige. Haas slutter derfor konstruktør-VM 2019 på niende- og næstsidstepladsen.

Det er et brat fald fra sidste års femteplads. Hvordan kunne det gå så galt?

Det handler om Haas' manglende ressourcer. Som feltets mindste team havde men ikke den research- og udviklingsafdeling, der kunne erkende og løse det aerodynamiske problem. Jo – sidst på året kunne man nogenlunde pege på hvad problemet var, men da var det alt for sent at løse det.

I et stort, veletableret team havde man langt tidligere fundet en løsning. Og man havde haft overskud til at lytte mere til kørerne, der langt tidligere end ingeniørerne indså, at updatene ikke virkede efter hensigten.

Så nu skal Magnussen og co. videre mod 2020. Man har diagnosticeret VF19-problemet og sørger for, at det ikke bliver bragt med over i den nye 2020. Derfor tror jeg på markant fremgang for Haas F1 Team i 2020: Teamet har før vist, at  de kan være med i 'best of the rest'-kampen.

Og de er rigtig gode til at have en hurtig bil klar fra sæsonstarten. Det skal de have igen næste år. Og så skal 2020-bilen bare udvikles på en måde, teamet kan håndtere.