17-årige Christian Lundgaard har for alvor sat kursen mod Kevin Magnussen og de øvrige stjerner i Formel 1.

Den unge dansker er de seneste år kravlet op gennem talentrækkerne og kører i år med om sejren i talentklassen Formel Renault Eurocup i sin første sæson.

De øvrige konkurrenter i klassen topper typisk tidligst efter et års læretid. Men Christian Lundgaard har indtil nu taget konkurrenterne med storm.

Christian Lundgaard er søn af den danske rally-legende Henrik Lundgaard, og han har dermed ikke talentet fra fremmede. Og allerede her kan man passende tegne en lige linje videre til Danmarks største motorsports-stjerne Kevin Magnussen, der fik generne for racerløb fra sin far, Jan Magnussen.

Christian Lundgaard fra sin vante position øverst på podiet. (Foto: Renault Sport)
Christian Lundgaard fra sin vante position øverst på podiet. (Foto: Renault Sport)
Vis mere

Henrik Lundgaard følger Christian Lundgaards kørsel på tæt hold, og han er også med i baglandet, der står for planlægningen af sønnens karriereforløb.

Henrik Lundgaard forklarer, at han ikke har pacet hverken Christian eller sin anden søn, Daniel Lundgaard, som også er en ganske god racerkører. Interessen kom helt af sig selv, da Christian Lundgaard var helt lille.

»Det er egentlig svært helt at forklare det med interessen. Jeg kommer ikke selv fra en baggrund med motorsport og har skabt det selv. Men man ser ofte, at børn af racerkørere selv begynder,« siger Henrik Lundgaard til B.T. og fortsætter:

»Og så sker der jo det, at børnene bliver påvirket, når de kommer ud på banerne, ligesom Michael Laudrups sønner vel er blevet det på fodboldbanen. Du skal have det i generne og talentet, men de arbejder også hårdt for det.«

Henrik Lundgaard var i sin tid international rallystjerne og huskes bedst for sine mange dueller mod Jens Mulvad i sin Toyota Corolla. (Foto: Ib Trebbien/SCANPIX NORDFOTO 2000)
Henrik Lundgaard var i sin tid international rallystjerne og huskes bedst for sine mange dueller mod Jens Mulvad i sin Toyota Corolla. (Foto: Ib Trebbien/SCANPIX NORDFOTO 2000) Foto: IB TREBBIEN / FRIT
Vis mere

Henrik Lundgaard erkender dog, at det kan være en fordel at have en far, der selv har præsteret på øverste plan i både national og international motorsport.

»Selvfølgelig har jeg som forælder en viden og en baggrund, der gør, at jeg kan fortælle, hvad Christian skal gøre, og hvad han skal undgå,« siger han.

Christian Lundgaard er trods sin unge alder blevet indlemmet i Formel 1-teamet Renaults talentprogram for unge kørere med regulært Formel 1-potentiale.

Og det er altså ikke bare snak, når Christian Lundgaard taler om, at han vil køre Formel 1 en dag.

Christian Lundgaard i kamp i sin gule racer forest. (Foto: Renault Sport)
Christian Lundgaard i kamp i sin gule racer forest. (Foto: Renault Sport)
Vis mere

»Realistisk set vil jeg sige, at det kan blive i 2021,« understreger Henrik Lundgaard og tilføjer:

»Men Christian skal også være klar til det, for ellers risikerer det at give bagslag, og så ryger du ud igen.«

Renault har flere gange fortalt, hvor glade de er for deres unge dansker. Og faktisk er franskmændene så tilfredse med Christian Lundgaard, at han er én af kun få kørere, som jævnligt kører data hjem til teamet i holdets Formel 1-simulator.

Det er endnu et tegn på, at Renault tror på Christian Lundgaard, vurderer Henrik Lundgaard.

Stor jubel efter endnu en sejr. Kursen er sat mod Formel 1. (Foto: Renault Sport)
Stor jubel efter endnu en sejr. Kursen er sat mod Formel 1. (Foto: Renault Sport)
Vis mere

»At Christian varetager arbejdet i Formel 1-simulatoren allerede nu, er en stor cadeau. Det er et stort ansvar, de har placeret hos ham. Det giver også erfaring og kendskab til de folk, som er der,« siger han.

Ud over stærk kørsel og tid i Renaults Formel 1-simulator har Christian Lundgaard også en trumf, der kan vise sig at blive særdeles værdigfuld i jagten på et Formel 1-sæde.

Den unge dansker har nemlig allerede samlet rigtig mange af de såkaldte superlicens-point sammen. Her skal en kører opnå et vist antal point, før FIA udsteder en 'superlicens' til vedkommende.

Den er vigtig, for du kan nemlig kun køre Formel 1, hvis du kan fremvise en superlicens før løbsstart.

»I forhold til superlicensen står Christian allerede stærkt. Han har jo vundet alt, hvad han har været i nærheden af, og han er en af de få, som snart faktisk har de point, der skal til,« fortæller Henrik Lundgaard og fortsætter:

»Vinder han Formel Renault i år, får han 10 point, og så vil han efter en sæson i Formel 3 have point til Formel 1.«

Netop Formel 3 er næste skridt for Christian Lundgaard, hvis alt går, som det skal, i denne sæson.

Der skal dog lige findes omkring 10 millioner, hvis et sæde i den nye og særdeles prestigefyldte talentklasse, Formel 3, skal landes.

Her skal Christian Lundgaard selv stille med en lille håndfuld millioner, mens Renault betaler resten.

Formel 3 genopstår i 2019 som en sammenlægning af flere internationale Formel-klasser, og det ventes, at Formel 1-holdene især vil håndplukke deres næste superstjerner fra netop den klasse fremover.

Ifølge Henrik Lundgaard er det i det store billede ikke kun vigtigt med sejre for Christian Lundgaard.

Renault og de øvrige Formel 1-team ser nemlig lige så meget på, hvordan man udvikler sig som menneske og racerkører.

»Selvfølgelig ser de på resultater, og her er Christian en af dem, der præsterer bedst. Derefter ser de på, hvem der har muligheden i forhold til licenspoint. Og så er der det vigtigste – hvordan udvikler man sig, lærer af fejl. Det gør Christian også, og det er han rigtig god til,« fastslår Henrik Lundgaard.