Ungarns Grand Prix for 14 dage siden gav Kevin Magnussen og Haas-teamet et uventet VM-point.

Var Ungarns Grand Prix så starten på en optur for det kriseramte Haas F1 Team? Kan vi forvente flere VM-point i denne weekend, når det britiske grandprix køres på Silverstone-banen?

Desværre: Medmindre vi får et kaos-løb med regnvejr – og det tyder vejrudsigten ikke på – er der ikke lagt op til flere VM-point til Magnussen og co.

Man skal ikke tage fejl af 10.-pladsen i Ungarn. Den blev først og fremmest sikret på grund af Magnussens sublime kørsel. Hvis nogen er i tvivl om, hvor godt han gjorde det på Hungaroring, kan de bare kikke på danskerens teamkammerat, Romain Grosjean. Han startede lige bag danskeren. Han havde samme strategi. Samme bil. Og han blev klassificeret som nummer 16.

Magnussen er naturligvis ikke blevet dårligere af den ekstra selvtillid, han tankede i Ungarn. Ligesom han i Ungarn ikke pludselig var blevet markant bedre end i det forrige løb på Red Bull Ring.

Danskeren leverer weekend efter weekend på et meget højt niveau, og forskellen i resultater skyldes det værktøj, han har til rådighed, og de forhold, løbene afvikles under.

I Ungarn passede det hele til Haas-raceren: Hungaroring er den langsomste bane i Formel 1-VM 2020, og derfor var han mindre handicappet af den bovlamme Ferrari-motor.

Samtidig blandede regnen inden løbet kortene effektivt, og takket være en fræk strategi var han efter et par omgange helt oppe på tredjepladsen. Resten af løbet forsvarede han sig godt, undgik fejl og involverede sig kun i de kampe, han kunne vinde.

Det var en præstation, der ud over det enlige VM-point sikrede ham topkarakterer i alverdens medier.

I denne weekend er der ikke ret meget, der passer til Haas. Silverstone er en 'power-bane', hvor hele 81 procent af en omgang tilbringes med speederen i bund.

Det stiller store krav til motorerne – kun med masser af hestekræfter kommer man i top-10.

Jeg frygter faktisk, at Haas og Magnussen kan komme til at kæmpe med Ferraris andet kunde-team, Alfa Romeo, om at undgå sidstepladsen i England. Feltets traditionelle bundprop, Williams, kan nemlig udnytte deres stærke Mercedes-motorer og introducerer samtidig en ganske markant update til deres 2020-bil.

Updates er en luksus, Haas ikke har råd til i 2020. Men lige nu er teamets VF20-model faktisk ganske effektiv i den bageste del af feltet, når først starten er gået. Specielt med Kevin Magnussen bag rattet, for danskeren har mere af det, der på motorsports-engelsk hedder 'race-craft', end næsten alle andre i feltet.

Men på enkelt-omgange som dem, der under kvalifikationen skal sikre en god startplacering, er VF20 ikke særligt hurtig. Derfor forventer jeg dårlige startplaceringer til Haas-kørerne på Silverstone, og så vil der være urealistisk langt til VM-pointene.

For selv om VF20 opfører sig fornuftigt i løbene, hjælper det ikke rigtig noget, hvis man starter langt tilbage på Silverstone.

Her er det svært at overhale. Og nærmest umuligt, når man har markant færre hestekræfter end konkurrenterne.