Gammel model med ny bemaling præsenteret i London.

Haas præsenterede torsdag Kevin Magnussens og Romain Grosjeans nye 2019-model.

Præsentationen skete, da teamet frigav en række computer-skabte fotos af den nye VF19-model. Samtidig fremviste man en 2018-model i den nye 2019-bemaling for indbudte gæster i Royal Automobile Club i London, der på Pall Mall omtrent er nabo til det britiske kongehus i Buckingham Palace.

Den aparte løsning med at vise den nye bil på internettet, samtidig med at de indbudte gæster i London ’kun’ blev præsenteret for en nymalet 2018-racer, skyldes den knivskarpe konkurrence i moderne Formel 1.

Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Mens 2018-modellens hemmeligheder for længst er afluret af konkurrenterne, kan teamet med de computermanipulerede billeder af VF19 selv bestemme, hvor mange detaljer, der afsløres. Og når den nye VF19 for alvor ser dagens lys ved den kommende vintertest i Spanien, vil den på adskillige punkter adskille sig fra torsdagens computerbilleder.

Hemmelighedskræmmeriet med den nye VF19 er blevet gjort lettere med Haas´ nye titelsponsor, Rich Energy. Energidrik-producentens farver sort og guld er velegnede til at ’gemme’ tekniske hemmeligheder. Samtidig giver den nye bemaling holdet et mere eksklusivt look end teamejer Gene Haas´ egne farver hvid, rød og grå.

Præsentationen i London skulle også understrege, at Rich Energy ikke bare er ’varm luft’. De færreste har set endsige smagt en dåse af den eksklusive drik, og lige siden Rich-Haas aftalen blev indgået i efteråret 2018, har der været rygter om at energidrik-producenten ikke havde økonomiske muskler til at titelsponsorat i Formel 1.

Men i forrige uge fortalte teamchef Guenther Steiner til B.T., at man havde modtaget de først indbetalinger fra Rich, og torsdagens præsentation understregede ambitionerne.

Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

»Jeg har også hørt de vilde rygter, men har ignoreret dem. Og vi har netop produceret 90 millioner dåser. At sige Rich Energy ikke eksisterer, svarer til at benægte månelandingen. Eller hævde, at Elvis stadig lever,« siger Rich-chef William Storey, der har ambitioner om, at Rich Energy skal udfordre Red Bull – både på energidrik-markedet og i Formel 1.

Selv om Rich Energy med sit sorte og guldfarvede design præger den nye bil, er der stadig plads til andre sponsorer. Kevin Magnussens mangeårige, loyale støtte, tøjmærket Jack & Jones er således igen med på Haas-vognen med omtrent samme placering som sidste år; først og fremmest på bagsiden af bagvingen.

Selv om Rich Energy og teamets andre sponsorer spytter godt i kassen, er det stadig Gene Haas´ firma, Haas Automation, der står for langt størstedelen af Formel 1-teamets budget.

Mens de største teams som Ferrari og Mercedes bruger omkring tre milliarder kroner om året på Formel 1, ligger Haas´ budget i meget runde tal omkring en milliard.