Magnussen og Grosjean skal fortsætte med at presse hinanden.

Kevin Magnussen og Haas-teamet sloges i 2018 hårdt med Renault om at blive 'best-of-the-rest': at slutte på fjerdepladsen efter de tre topteam Mercedes, Ferrari og Red Bull.

Med en stærk slutspurt løb Renault med fjerdepladsen, men Haas' femteplads i alle tilfælde var langt bedre end forventet. Og i år kører de efter at slå Renault og blive 'best-of-the-rest':

»Målet for 2019 må være at få fjerdepladsen i konstruktør-VM. Den fjerdeplads er der mange, der satser på i år, men jeg tror, det er muligt,« siger Haas-teamchef Guenther Steiner (billedet th.) til B.T.

Kevin Magnussen får sig en snak med Haas-teamchefen, Günther Steiner (th.)
Kevin Magnussen får sig en snak med Haas-teamchefen, Günther Steiner (th.) Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Det aerodynamiske reglement er ændret ganske markant i forhold til sidste år, og både front- og bagvinger ændrer form og placering.

»De tal, jeg får fra vores ingeniører, lover godt, men jeg ved jo ikke, hvad de andre kommer med,« siger Steiner om Haas' simulationer med den nye 2019-model.

»Det ser lovende ud. Men det er svært at sammenligne med sidste år, for reglementet er så anderledes.«

Haas' 2018-sæson var præget af kørernes op- og nedture. Kevin Magnussen havde et stærkt forår, hvor Romain Grosjean skuffede voldsomt. Efter sommerferien vendte franskmanden tilbage i topform og var teamets hurtigste mand.

Guenther Steiner har en forklaring på sine køreres svingende præstationer:

»Det er noget, der foregår oppe i hovedet på dem. Ingen af dem er gode til ikke at være den hurtigste mand i teamet. Romain og Kevin skal blive ved med at presse hinanden. De skal også bare lære, at det er okay at være næsthurtigst i teamet. Det er ingen katastrofe, hvis man ikke er teamets hurtigste kører hver eneste weekend. Man kan godt vinde 'krigen' (for teamet, red.) uden at vinde hvert eneste 'slag'.«

Haas-teamet har oprustet i løbet af vinteren, men er stadig det mindste i feltet.

»Vi har ansat cirka 15 nye folk, men man skal huske på, at vi arbejder tæt sammen med eksterne leverandører som Dallara og Ferrari. For os er det en god måde at gøre tingene på, og jeg tror, vores model vil brede sig. Toro Rosso vil for eksempel komme til at arbejde meget tættere sammen med Red Bull,« forudser Steiner.

 

Andre læser også