Det var ikke kønt. Men det var effektivt.

McLaren-køreren Lando Norris var nøglen til, at McLaren kunne forlade Monacos Grand Prix med en sjetteplads til teamkollegaen Carlos Sainz.

For mens størstedelen af feltet lå inden for ganske få sekunder af hinanden efter en safety car tidligt i løbet, smed Norris lige pludseligt en masse sekunder til de forankørende.

Det holdt blandt andre Kevin Magnussen langt væk fra pointene til trods for sin fornemme kvalifikation, da han pittede under safety car'en og endte med at tabe tid på pitstoppet.

Lando Norris. Arkivfoto.
Lando Norris. Arkivfoto. Foto: MAXIM SHEMETOV
Vis mere

»Jeg har McLaren kraftigt mistænkt for, at de bruger Norris som redskab til at køre Sainz i pointene,« lød det fra TV3 Sports Formel 1-kommentator Jens Hansen, og det var der mange, der opfangede.

På de sociale medier var McLarens strategi et af de helt store samtaleemner, og der er nogle, der mener, at det ikke er i orden.

'I burde diskvalificeres for at ødelægge løbet for alle Formel 1-fans i verden ved at lade Norris holde feltet tilbage. Usportslig strategi,' lød det blandt andet fra en på Twitter.

Til gengæld er der mange, der hylder Norris og McLaren-holdet.

  • 'Fremragende strategi at holde Norris tilbage for at minimere antallet af tabte pladser.'
  • 'Godt klaret, gutter! God løbsstrategi i dag!'
  • 'Flot, moden præstation af Landro Norris at holde resten af feltet tilbage og spille holdspillet.'

Og Lando Norris bekræftede da også selv taktikken efter løbet.

»Det var et langt løb. Da jeg kunne presse på, havde vi fin fart. Men det maksimale, vi kunne have fået, havde været en 9. eller 10. plads.«

»Så vi spillede holdspillet og hjalp Carlos til en sjetteplads. Det var det bedste, vi kunne få ud af det som hold. Jeg gjorde det godt med det, jeg skulle gøre,« siger Lando Norris i interviewet øverst i artiklen.

Kevin Magnussen sluttede løbet som 12'er, men fik efterfølgende en straf på fem sekunder for en batalje med Sergio Perez. Læs mere her.