Kevin Magnussen fik det, han selv kaldte en ’rodet’ optakt til Ungarns Grand Prix på Hungaroring udenfor Budapest. Der var tale om en række småproblemer, der betød, at han sluttede den første træningsdag på 13-pladsen; 8/10-sekund langsommere end teamkammerat Romain Grosjean, der besatte syvendepladsen.

Men ifølge danskeren kommer de irriterende småproblemer ikke til at betyde noget for kvalifikationen lørdag.

»Jeg har en god følelse i bilen, og den har også farten,« sagde han efter træningen.

»Jeg ser frem til i morgen, og jeg tror på, jeg kan komme i Q3 (top-10, red).«

Ny motor giver små fremskridt

Ferrari har en ny, updated motor klar, som kunde-holdene Haas og Sauber afprøver i Ungarn, inden Ferrari-teamet vil bruge den i det første løb efter sommerferien. I paddocken tales der om at den nye Frerari-motor har helt op til 40 hk mere end forgængeren, men det lyder umiddelbart voldsomt.

»Man kan godt mærke det,« siger Magnussen.

»Men det er småting. Selv noget der er relativt stort, er jo småt i denne verden. Men det er absolut værd at tage med!«

Mindes afdød Ferrari-chef

Ferraris egne biler og de to kunde-teams Haas og Sauber mindes i Ungarn koncernchef Sergio Marchionne, der døde efter en operation tidligere på ugen. Sebastian Vettel og Kimi Raikkonen har et sort sørgebind på fronten af deres biler, og alle teammedlemmer har sørgebind teamuniformen.

Hos Haas har man placeret et billede af Marchionne på motorcoveret bag kørernes hoved.

Marchionne er endnu ikke begravet, men man er allerede begyndt at diskutere, hvad hans død betyder for Ferrari. Marchionne har i de seneste  måneder presset på, for at Ferraris junior-kører Charles Leclerc skulle afløse Kimi Raikknen som Sebastian Vettels teamkammerat i 2019. Nu tyder meget på, at Leclerc får endnu et læreår hos Sauber, men finnen fortsætter hos Ferrari.