»Vi er ikke i panik.«

Kevin Magnussen frygter, at problemerne, der ødelagde Haas-teamets løb i Bahrain for 14 dage siden, er flyttet med til Kina.

Derfor kan Kinas Grand Prix blive en gentagelse af løbet i Bahrain for 14 dage siden.

Magnussen sluttede fredagens træninger på 16.-pladsen; en placering og næsten et sekund foran sin teamkammerat Romain Grosjean.

Franskmandens frontvinge brød sammen i anden omgang af træningen, og det kostede ham tid, så hans placering er ikke nødvendigvis en indikation af, at Magnussen igen i denne weekend vil være hurtigste Haas-kører.

Danskeren var halvandet sekund fra dagens hurtigste tid sat af Valtteri Bottas (Mercedes), og bag Haas-bilerne lå kun 2019-feltets traditionelle bundpropper Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari), Robert Kubica og George Russell (begge Williams-Mercedes).

»Det var problematisk i dag. Vi har igen svært ved at få dækkene op på den rigtige temperatur, så der er meget, vi skal have kigget på i aften. Jeg tror, det er det samme problem, som vi havde i Bahrain. Vi skal forstå, hvorfor og hvordan vi kan forbedre os,« sagde Magnussen efter træningen til B.T.

»Det handler om både for- og baghjul. Det er et meget lille område, dækkene fungerer optimalt i. Det er vildt underligt, at vi kan være rigtigt gode en weekend og så dårlige i den næste. Vi forstår det ærligt talt ikke, men vi tror, det hænger sammen med luft- og banetemperaturen. Så det kan ændre sig til i morgen. Vi må krydse fingre for at temperaturerne stiger – det vil måske kunne hjælpe os.«

Foto: DIEGO AZUBEL
Vis mere

I Bahrain kvalificerede Magnussen sig på en imponerende sjetteplads, men i løbet rutsjede han ned gennem feltet til en slutplacering som nummer 13.

En ’forkert’ bagvinge kostede topfart og samtidigt kom dækkene aldrig ind i det rigtige temperatur-område. Efter løbet i Bahrain testede Haas og de øvrige teams to dage i Bahrain, hvor man forsøgte at forstå det mystiske formdyk.

»Men uheldigvis er det koldere her end i Bahrain, så måske får vi endnu større problemer her,« siger Magnussen til B.T.

Mens dæk-problemerne fra løbet i Bahrain ser ud til være flyttet med til Kina, har en ny bagvinge forbedret topfarten.

Foto: WANG ZHAO
Vis mere

Umiddelbart en positiv udvikling, men en Formel 1-bil er så avanceret, at alle parametre indvirker på hinanden.

»Vi har prøvet den nye bagvinge, der er udviklet til medium-downforce. Men lige nu er der ingen konklusion. Der er rigtig mange ting, vi skal have kigget på til i morgen. Men vi så OK ud med hensyn til topfart i dag,« sagde Magnussen.

Lørdag afvikles kvalifikationen, der afgør startplaceringerne til søndagens kinesiske grandprix, men Kevin Magnussen vil dog ikke spå om Haas-teamets chancer.

»Det er svært at vide, hvor vi ligger i feltet. Vores kvalifikations-simulation i dag så ikke alt for lovende ud, så det er svært at være optimist. Men vi er ikke gået i panik!«