Kevin Magnussens italienske grandprix startede med en afvisning af Fernando Alonso og sluttede med en 17.- og sidsteplads blandt de fuldførende biler.

Ved kører-paraden inden starten tog Fernando Alonso initiativ til at tage luften ud af den anspændte situation mellem de to kørere og foreslog Magnussen, at de arm i arm stillede op til et ’freden er brudt ud'-foto.

Det var dog tydeligt, at den snu spanier mest af alt forsøgte at score et par billige pr-point, og han blev iskoldt afvist af danskeren: Der er bare ingen varme følelser mellem Magnussen og Alonso.

Da starten gik, måtte Magnussen af banen allerede i det kaotiske første sving, og undvigemanøvren kostede et par placeringer. Kort efter ramte Lewis Hamilton sin VM-rival Sebastian Vettel, og der kom safety-car på banen.

Alonso og Magnussen er stadig ikke perlevenner. (EPA/DANIEL DAL ZENNARO)
Alonso og Magnussen er stadig ikke perlevenner. (EPA/DANIEL DAL ZENNARO) Foto: DANIEL DAL ZENNARO
Vis mere

»Jeg får en dårlig start med for meget hjulspin og låser så forhjulet ind i første sving. Så kommer safety-car´en, og det er umuligt at holde varme i dækkene. Jeg ryger af banen, og da jeg kommer tilbage, er der kontakt, og jeg får ødelagt bagdækket og må i pit,« sagde Magnussen efter løbet.

Kontakten var med Sergio Perez (Force India), og selvom sammenstødet ikke blev nærmere undersøgt af dommerne, var det kraftigt nok til at beskadige Magnussens bil så meget, at den var svær at kontrollere resten af eftermiddagen.

Han fortsatte flere gange i træk ligeud i den første chicane og var efter få omgange så langt efter feltet, at det lignede en god ide at trække ham helt ud af løbet for at spare motor og gearkasse.

»Jeg ved det ikke, jeg gør bare mit arbejde,« sagde han om en af karrierens mest frustrerende løb, hvor han i mål var over en omgang efter vinderen.

Kevin Magnussen gad ikke tage fredsfoto med Alonso. (REUTERS/Stefano Rellandini)
Kevin Magnussen gad ikke tage fredsfoto med Alonso. (REUTERS/Stefano Rellandini) Foto: STEFANO RELLANDINI
Vis mere

Mens Magnussen havde en dum eftermiddag, scorede teamkammerat Romain Grosjean med en flot sjetteplads point for fjerde løb i træk. Dermed sørgede franskmanden for, at Haas tog fjerdepladsen fra Renault i konstruktør-VM.

»Jeg er superglad for. at Romain kørte et godt resultat hjem, så vi nu er a point med Renault. Og vi er faktisk placeret foran dem, fordi vi har det bedste løbsresultat,« konstaterede Magnussen.

Med Ferrari-kørerne Kimi Räikkönen og Sebastian Vettel i første række var der lagt op til en hjemmebanesejr i Monza.

Men Lewis Hamilton tog andenpladsen fra Vettel allerede på første omgang i en overhaling, der betød, at tyskeren ramte englænderen og faldt tilbage.

Magnussen blev nummer 17 i Italien. (REUTERS/Stefano Rellandini)
Magnussen blev nummer 17 i Italien. (REUTERS/Stefano Rellandini) Foto: STEFANO RELLANDINI
Vis mere

Herefter kunne Hamilton med hjælp fra sin teamkammeret nedkæmpe Räikkönen, og i mål var han næsten ni sekunder foran finnen. Bottas blev nummer tre, mens Vettel kæmpede sig tilbage til fjerdepladsen.

»Det var et hårdt løb! Og denne sæson udvikler sig til klassiker,« lovede Hamilton, der nu er 30 point foran Vettel i den samlede VM-stilling.

De italienske tifosis var åbenlyst skuffede over, at Hamilton og Bottas ’stjal’ Ferraris hjemmesejr, og på sejrskamlen blev Mercedes-kørerne mødt af en massiv pibekoncert.

»Men de mange Ferrari flag og fans motiverede mig bare ekstra meget,« var Hamilton iskolde kommentar.