'Det er et af de løb, du som racerkører absolut helst vil vinde.'

Monacos Grand Prix. Bare tanken om det vil for mange være forbundet med en særlig historie og fortælling om Formel 1. Den legendariske bybane danner ramme om weekendens Formel 1-løb.

Men hvad er det, der er så specielt ved Monacos Grand Prix? Og hvorfor er det, som om der er en helt særlig respekt omkring lige præcis dét løb? Det kan egentlig siges ganske enkelt:

»Monaco er bare Monaco.«

Monacos Grand Prix er en populær begivenhed. De mange både lægger til, og tribunerne er fyldt med tilskuere.
Monacos Grand Prix er en populær begivenhed. De mange både lægger til, og tribunerne er fyldt med tilskuere. Foto: VALDRIN XHEMAJ
Vis mere

Sådan lyder det fra racerkører Ronnie Bremer i den seneste udgave af B.T.s podcast K-Magazine. DU KAN HØRE DET SENESTE AFSNIT I BUNDEN AF ARTIKLEN.

For, som han uddyber:

»Det er et af de løb, du som racerkører absolut bare helst vil vinde. Det lyder lidt forkert, og det er ikke hundrede procent sådan, men det er tæt på, du hellere vil vinde i Monaco, end du vil vinde verdensmesterskabet. Det er så højt oppe.«

Og selvom Monacos Grand Prix faktisk tit kan være et af sæsonens mere kedelige løb, så er det alligevel noget specielt. Det slår racerkører Mikkel Mac også fast.

»Når vi kigger på det i fjernsynet, så er det jo faktisk rimelig kedeligt ofte. Men selve stedet og historien gør Monaco-løbet til det store løb,« lyder det fra Mikkel Mac.

»Det er jo en bybane, hvor det er svært at overhale. Kvalifikationen er ultra vigtig, og starten er ultra vigtig,« siger Ronnie Bremer.

Bybaner er noget særligt, og selvom det kan være sværere for kørerne at overhale, så er der andre elementer, der kan øge spændingen i sådan et løb.

»Bybaner er specielle, fordi konsekvensen er der med det samme. Du kan ikke bare lige overkøre, uden at det som regel slår hårdt tilbage. Det gør jo, at du måske også ser lidt mere fra kørerne – at det er lidt mere en kørernes bane. Selvfølgelig skal du have en bil, der kan køre, men du kan også godt selv gøre lidt som kører,« lyder det fra Ronnie Bremer, der tilføjer:

Sådan så der ud aftenen før Monacos Grand Prix i 2018. Byen er lyst op, og de mange både ligger i vandet.
Sådan så der ud aftenen før Monacos Grand Prix i 2018. Byen er lyst op, og de mange både ligger i vandet. Foto: ANDREJ ISAKOVIC
Vis mere

»Vi ser jo tit, at de lige snitter en lille bitte smule, og så går det helt galt. Og det er jo det, man sådan egentlig sidder og venter på, når man ser bybaner. Man sidder og venter på, at en eller anden kommer til at dumme sig, så der sker et eller andet vildt.«

Du kan høre hele epsioden af K-Magazine i bunden af artiklen. Her bliver der blandt andet også snakket om den vigtige start på et racerløb, og hvorfor det kan være så svær en kunst at ramme den helt perfekte start.

Dagens gæster har også fået stillet en udfordrende opgave, hvor de skal svare på, hvordan det ideelle Formel 1 ville se ud, hvis de helt selv fik lov til at bestemme.

Monacos Grand Prix finder sted søndag d. 26. maj, og du kan følge kvalifikationen og løbet direkte her på bt.dk.