Formel 1-sæsonen er i gang, og der blev taget hul på det store VM-ræs i Australien i weekenden.

Kevin Magnussen havde en forrygende weekend og sluttede som nummer seks, hvorimod topholdet Ferrari fik presset fra Mercedes at mærke allerede fra første runde.

Ferraris Sebastian Vettel og Charles Leclerc sluttede som henholdsvis nummer fire og fem, men det billede kunne have set anderledes ud, hvis Leclerc havde fået lov til at angribe sin holdkammerat, da han havde muligheden sent i løbet.

Men monegaskeren fik ikke lov til at overhale, da han i Australien spurgte teamet over radioen, og det skuffer racerkører Mikkel Mac.

»Jeg synes, det viser, at han (Leclerc, red.) havde så meget mere at give af, end Vettel havde, så på den måde viser han hele verden, at han er hurtigere, i hvert fald denne weekend (i Australien, red.), ved at indhente ham hurtigt og så bare bakke helt af. Så der er ingen tvivl om, at han har fået at vide, at han ikke må overhale,« lyder det fra racerkøreren.

Helt overordnet er Mac skuffet over, hvor langt bagefter Ferrari var i forhold til Mercedes allerede i første løbsweekend.

»Efter testen havde man regnet med, at Ferrari var noget tættere på, ja, hvis ikke foran Mercedes. Men Mercedes de har åbenbart så stor en skat gemt, så de faktisk bare kunne ligge og trllle rundt til testen. De har virkelig stolet på sig selv, og nu kan vi jo se i weekenden, at det har de roligt kunnet gøre.«

Skuffelsen over Ferraris præstation i Australien deler også B.T.s Formel 1-korrespondent, Peter Nygaard.

Ferraris Sebastian Vettel og Charles Leclerc sluttede som henholdsvis nummer fire og fem, men det billede kunne have set anderledes ud, hvis Leclerc havde fået lov til at angribe sin holdkammerat, da han havde muligheden sent i løbet. Vis mere

»Jeg er meget skuffet. Da vi kom hjem fra vintertestene, virkede det, som om Ferrari var en lille smule foran. Og jeg ved godt, at Mercedes har tradition for 'sandbagging' til testen, men det så i hvert fald ud til at blive meget tæt,« fortæller han og tilføjer:

»Men Mercedes var overlegne i forhold til Ferrari (i løbet, red.), og det er jeg skuffet over, for jeg havde set frem til en kamp mellem de to store team og fire rigtig dygtige kørere. Men jeg tror, det er for tidligt at konkludere, at Mercedes bare kører med det.«

Men det er omvendt ikke overraskende, at Ferrari er så klare i spyttet om, hvem der bliver kørt for på teamet. For traditionen om første- og andenkører går langt tilbage.

»Det er sådan, Ferrari altid har gjort det og haft en første- og andenkører. Hvis de ville lade dem køre ræs, så var det i hvert fald ikke en god måde at starte på den måde ved at holde Leclerc tilbage. Det er jo en erkendelse af, at VM-kampen bliver tæt, og at Vettel er deres VM-kandidat, hvilket jeg synes er rigtigt. Det er ham, der har erfaringen og sikkert også farten hen over året, hvis bilen er til det. Så selvfølgelig skal de have ham først i mål,« lyder det fra Peter Nygaard.

Valtteri Bottas løb med sejren i Australien foran holdkammeraten Lewis Hamilton. Vis mere

Styrkeforholdet mellem Mercedes og Ferrari sættes også tydeligt i perspektiv, da den omvendte situation opstod hos Mercedes, hvor den klare VM-kandidat med fem titler i bagagen, Lewis Hamilton, måtte se sig slået med længder af sin holdkammerat, Valtteri Bottas.

»At Mercedes så ikke gør det (prioriterede Hamilton i Australien, red.) og lader Bottas vinde, det er et interessant aspekt. Men det viser også bare, at de er så overlegne,« siger Peter Nygaard, der tilføjer:

»Teamordrer er noget, man bruger, når man mener, at man har brug for hvert eneste point, og Mercedes mener åbenbart, at de er så overlegne, at de godt kan tillade at lade Bottas vinde, for der er ingen tvivl om, at Hamilton er VM-kandidaten. Så det, det måske viser allermest, er, at Mercedes er overlegne og kan lade være med at udstede teamordrer, og at Ferrari er pressede og derfor bruger teamordrer allerede fra runde et af.«

I denne udgave af K-Magazine ser vi også nærmere på Kevin Magnussens succes 'down under' og ikke mindst weekendens store tabere. Du kan lytte til podcasten i artiklen eller i Radio 24Syvs podcastapp.