Efter 16 års samarbejde er det slut: Jan Magnussen forlader GM's fabriksteam Corvette Racing efter 2019-sæsonen.

Men det betyder ikke, at Magnussens drøm om at køre 24-timersløb sammen med sønnen Kevin er slut. Tværtimod!

Ifølge B.T.s kilder i amerikansk racing vil Corvette Racing fremover have en amerikansk kører i begge teamets biler. Det betyder, at Jan Magnussen må rømme sit sæde.

Jordan Taylor, der tidligere har været tredjekører i Magnussens Corvette i enkelte langdistanceløb, er favorit til at afløse danskeren.

Jan Magnussen stopper hos Corvette.
Jan Magnussen stopper hos Corvette. Foto: JEAN-FRANCOIS MONIER
Vis mere

GM's beslutning om ikke at forny Magnussens kontrakt betyder ikke, at den tidligere Formel 1-kører (25 løb i perioden 1995-98) bliver arbejdsløs.

Han har sammen med codriver Antonio Garcia vundet det amerikanske sportsvognsmesterskab de seneste to år, og 16 års erfaring fra et fabriksteam vil være interessant for nye arbejdsgivere på begge sider af Atlanten.

Samtidig bliver drømmen om at køre langdistanceløb sammen med sønnen Kevin mere realistisk.

Jan Magnussen har de seneste år presset på for at få Kevin ind i Corvette Racing som tredjekører ved 24-timersløbene i Daytona og Le Mans. Corvette-ledelsen var vilde med ideen, men insisterede på, at Magnussen junior også skulle køre 12-timersløbet i Sebring og 10-timersløbet på Road Atlanta.

Her er Kevin Magnussen optaget af Formel 1, men nu kan team, der ikke satser på alle fire langdistanceløb, få smag for en 'Double Big Mag'.

Mens 24-timersløbet i Daytona i januar passer optimalt ind i Kevin Magnussens 2020-kalender, ser det skidt ud med hensyn til Le Mans.

Den Formel 1-kalender, der blev præsenteret for nylig, placerer næste år Canadas Grand Prix samme weekend som det franske 24-timersløb (13.-14. juni).

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Jan Magnussen, der i denne weekend er i aktion for Corvette Racing på Laguna Seca-banen i Californien.