Radiokommunikationen tydede på, at det var et pludseligt vindstød, der ødelagde Kevin Magnussens kvalifikation til Ruslands Grand Prix. Men over for B.T. skar danskeren skar igennem:
»Jeg lavede en fejl.«
Ordene kom hurtigt, nærmest hidsigt. Det var tydeligt, Magnussen var dybt frustreret. For første gang i månedsvis var Haas-racerne rigtig konkurrencedygtige, og der var lagt op til startplaceringer i top-10. Men mens Romain Grosjean klarede cuttet til Q3 og endte på niendepladsen, blev Magnussen slået ud allerede i Q2.
På sin hurtigste omgang var han hurtig i de første sektorer, men i den sidste sektor var han kortvarigt af banen. I et uhyre tæt midterfelt kostede det et par tiendedele, og han sluttede kvalifikationen på 14.-pladsen.
Selvom hans ingeniør Gary Gannon over radioen fortalte Magnussen, at det var en pludselig og kraftig medvind, der sendte ham af banen, tog danskeren selv ansvaret:
»Det var min fejl. Og det var dumt,« slog han fast.
Haas-teamet fortsætter eksperimenterne med VF19-modellen, og derfor var der også under kvalifikationen forskel på Magnussens og Grosjeans biler.
»Jeg ved ikke, om vi kører med samme specifikationer. Men jeg har i hvert fald ikke skiftet siden i går,« sagde danskeren til B.T.
Grosjean bil var således baseret på den oprindelige Melbourne-version, mens Magnussens var baseret op den senere Hockhenheim-version. Men begge biler er opdateret med en række nye komponenter, så reelt er det tale om to ’hybrid’-versioner.
Mens Grosjean som de øvrige kørere i top-10 skal starte på de dæk, han brugte i Q2, har Magnussen og de øvrige kørere fra 11.-pladsen og nedefter frit dækvalg. Det kan give en fordel i løbet, men Magnussen sparede også på ordene, da B.T. bad om en vurdering af hans chancer i løbet søndag.
»Jeg vil gøre mit bedste. Som sædvanligt,« sagde han.
I front tog Charles Leclerc fra Ferrari sin fjerde pole position i træk. Han var hele fire tiendedele af et sekund hurtigere end Lewis Hamilton fra Mercedes og teamkammeraten Sebastian Vettel.
»Det virker, som om de har en jet-motor på langsiderne,« sagde Hamilton om de stærke Ferrari´er.
Efter grid-straffe til Max Verstappen og Pierre Gasly starter Grosjean og Magnussen fra henholdsvis ottende- og 13.-pladsen.