Kevin Magnussen i 2021? Det er et omdiskuteret emne, men reelt er der faktisk ikke så meget at snakke om.

For hvis man er realistisk, er hans muligheder stærkt begrænsede. Jo, vi kan godt drømme om, at Lewis Hamilton laver en 'Nico Rosberg' og trækker sig tilbage efter at have vundet endnu en VM-titel.

Eller at Carlos Sainz Jr har underskrevet sin Ferrari-kontrakt med usynligt blæk og pludselig finder ud af, at han hellere vil blive hos McLaren.

Begge scenarier vil give en ledig plads i et af topholdene, som Magnussen vil være en naturlig kandidat til. Om det er realistisk? Nej!

Hos Red Bull kan Alexander Albon ikke følge med teamkammerat Max Verstappen. Det har skabt rygter om en snarlig udskiftning, men teamchef Christian Horner forsvarede mandag thailænderen.

Det er ikke nødvendigvis noget godt tegn for Albon, for hans forgænger Pierre Gasly fik omtrent samme opbakning, få dage før han mistede sit sæde i 2019.

Hvis Red Bull smider Albon ud, hvis de ikke rokerer internt med kørere fra andetholdet Alpha Tauri, hvis deres juniorkører Juri Vips ikke får samlet superlicens-point nok i år, og hvis man så ikke henter Sebastian Vettel tilbage, ja, så kan det blive Magnussens chance. Men det er bare ikke realistisk.

Det eneste team ud over Haas, der lige nu har et potentielt 2021-sæde til Magnussen, er Alfa Romeo. Men her er der mange kandidater – fra 40-årige Kimi Räikkönen over Antonio Giovinazzi og Mick Schumacher til den 20-årige Ferrari-junior Robert Shwartzman.

Kevin Magnussen (t.h.) i kamp med Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) i søndagens grandprix i august. Alfa Romeo er Magnusens eneste realistiske 2021-alternativ til Haas F1 Team.
Kevin Magnussen (t.h.) i kamp med Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) i søndagens grandprix i august. Alfa Romeo er Magnusens eneste realistiske 2021-alternativ til Haas F1 Team. Foto: XPB/Grand Prix Photo
Vis mere

Det er altså heller ikke en særlig realistisk mulighed, og i alle tilfælde vil det ikke være det avancement, Magnussens Formel 1-karriere har brug for. Med Alfa Romeo vil danskeren i bedste fald rykke sidelæns i feltet. Han vil stadig køre med Ferrari-motor og i år virker Alfa Romeo faktisk som et af de få teams, der ligger bag Haas.

Og i alle tilfælde har Haas F1 Team en option på Kevin Magnussen for 2021. Hvis de indløser den (deadline er traditionelt omkring 1. oktober), fortsætter danskeren.

Guenther Steiner og Gene Haas ved godt, at de får svært ved at finde en ny kører på Magnussens niveau. Det blev senest understreget i søndags: Jeg tror ikke, der var andre i feltet, der ville have kæmpet så hårdt og så fejlfrit for at komme i mål som nummer ni.

Medmindre Haas bliver tvunget til at finde 'betalingskørere' eller finde plads til en Ferrari-junior, er det realistiske scenarie, at Magnussen fortsætter i teamet.

Det er også dét, han selv vil. Og det er ikke nogen dårlig løsning. For det første, fordi alternativet er ikke at køre Formel 1, og for det andet, fordi Haas efter alt at dømme bliver mere konkurrencedygtige, når det længe ventede 'budget-loft' indføres i 2021.

Og for det tredje har Haas en god forretningsmodel til fremtidens Formel 1. Det var faktisk Guenther Steiner, der opfandt det koncept, der i år har gjort Racing Point til et team, der kører lige op med Ferrari og Red Bull: købe og kopiere så meget som overhovedet muligt fra sin motorleverandør.

Racing Point har forfinet konceptet, men de gør ikke noget, Haas ikke kan. Og det er godt nyt for Kevin Magnussen.

For han har – realistisk set – ikke nogen alternativer til Haas.