Haas-teamchef Günther Steiner har bemærket, at andre teams er begyndt at lægge mærke til Kevin Magnussen. Men han fremskynder alligevel ikke kontrakt-forhandlingerne med danskeren.

»Jeg ved jo ikke, om han får et tilbud fra andre i morgen,« sagde han torsdag.

»Det er et problem, jeg ikke behøver tage stilling til lige nu. At have en god kører, som andre er interesserede i, er et luksusproblem. Men selvfølgelig ved man også, at man skal arbejde for at beholde ham. Men Kevin har respekt for os – han ved, at vi har været med til at føre ham frem til den position, han har nu. Men som sagt: Det er en bro, vi krydser, når vi når til den. Når vi engang starter forhandlingerne, må vi se, hvor alle parter ser på fremtiden.«

Steiner vil ikke kommentere, at Haas-teamet har en option på Magnussen for 2019, men det har danskeren selv bekræftet overfor BT.

Haas-chefen siger, at det først og fremmest er teamets stærke 2018-model, der har hjulpet Magnussen frem på resultatlisterne.

»En bedre bil giver mere selvtillid, og det var måske, hvad Kevin manglede. Nu er han stabil, han er hurtig – han er inde i en positiv spiral. Selvfølgelig kommer der på et tidspunkt en lille nedtur, men jeg ved, hvor god han er – det var jo derfor, vi hyrede ham. Der er så meget naturtalent, men for at udnytte det fuldt ud, skal han have de rette omgivelser. I vores lille, overskuelige og ærlige team føler han sig hjemme, og med vores 2018-bil kan han virkelig levere,« siger Steiner.

Han forudser, at Haas-raceren vil være konkurrencedygtig på gadebanen i Baku, hvor Azerbaijans Grand Prix køres i weekenden.

»Vi må vente til i morgen med at vurdere, hvor stærke vi er her, men jeg forudser ikke problemer. Vi har nu været på fire baner, og bilen havde ikke store problemer på nogen af dem. Den virker OK – så nu skal vi bare score point med begge biler.«

Gadebanen ved det Kaspiske Hav er en blanding af mange langsomme sving og en af de længste langsider i Formel 1-kalenderen. Det særegne layout sætter specielle krav til bilerne.

»Vi har en ny aerodynamisk ’pakke’ med til dette løb. Den er ikke udviklet specielt til Baku, men kan også bruges på en række andre baner. Det er ikke en stor pakke, men én vi følte, vi have brug for. Der er ikke tale om en decideret ’upgrade’ – det er mere et spørgsmål om at optimere de ting, vi havde i forvejen,« forklarer Steiner.

Sidste år ramlede Force India-kørerne Sergio Perez og Esteban Ocon sammen i Baku. Det skete også flere andre steder, og til sidst måtte teamledelsen udstede et decideret ’nærkamps-forbud’ mellem kørerne.

I år har der været optræk til nærkamp mellem Magnussen og hans teamkammerat Romain Grosjean, men Steiner forsøger at tage problemerne i opløbet.

»Vi har en grundregel, der handler om, at Kevin og Romain skal køre for teamet – ikke for sig selv. De kæmper for Haas-teamet – og de skal ikke kæmpe indbyrdes,« siger Haas-chefen.

Altså ikke et decideret nærkamps-forbud a la Force India?

»Det vil jeg prøve at undgå. Men man ved aldrig, hvad der sker,« siger Steiner.