Haas F1 Team og Kevin Magnussen gennemlever i år en svær sæson. Og ingen er i tvivl om den primære årsag: Ferrari-motoren er pludselig blevet den svageste i feltet.

Bilsportsforbundet FIA undersøgte sidste år Ferrari-motoren og indgik en fortrolig aftale med teamet. Lige siden har den italienske motor manglet i omegnen af 50 hk, og den er blevet overhalet af Mercedes, Honda og Renault.

Haas har lige siden debuten i Formel 1 i 2016 arbejdet tæt sammen med Ferrari. I de første år var partnerskabet en fordel for Magnussen og co., men med Ferraris svage 2020-motor er det nu en markant ulempe.

Det har startet rygter om, at Haas kunne skifte til Renault som motorleverandør. Renault har de seneste år mistet flere motorkunder, og i år er det ud over fabrikkens egne biler kun McLaren, der kører med de franske motorer.

McLaren indleder efter denne sæson et nyt samarbejde med Mercedes, og så har Renault som den eneste motorleverandør i feltet ikke nogen kunder.

Men Kevin Magnussens teamchef Günther Steiner afviser et fornuftsægteskab mellem Haas og Renault.

»Vi er organiseret på en måde, så vi ikke kan skifte motorleverandør hurtigt. Og i hver fald ikke til næste år – det kan kun ske over en årrække. Vi gennemlever lige nu en svær tid med Ferrari, og forhåbentlig kommer vi begge styrkede ud på den anden side,« siger Steiner.

Kevin Magnussen kørte i 2016 en enkelt sæson for Renaults fabriksteam.

Følg lørdagens kvalifikation fra Belgien live her hos B.T. fra kl. 15.