Det snerper til for magthaverne i Formel 1.

I hvert fald når det kommer til vedtagelsen af det nye reglement, der kommer til at gælde fra sæsonen 2021. Og i udgangspunktet så har motorsportens kronjuvel egentlig en gylden mulighed for virkelig at gøre noget nyt.

I hvert fald hvis man spørger B.T.s Formel 1-korrespondent, Peter Nygaard.

»Formel 1 har en fantastisk mulighed for virkelig at ryste posen,« fortæller han i den seneste udgave af K-Magazine, som du kan høre længere nede i artiklen.

Men så let og gnidningsfrit har det vist sig, at det ikke bliver for Formel 1-verdenen. Der er nemlig gået hårdknude i forhandlingerne ad flere omgange, og den endelige vedtagelse af det nye reglement og en ny Concorde-aftale er blevet udskudt til oktober 2019.

Men hvad handler det egentlig om, og hvorfor kan holdene ikke blive enige? Det kan du blive meget klogere på i K-Magazine.

»I 2021 udløber det tekniske reglement, motorreglementet, og samtidig udløber Concorde-aftalen. Så man kan virkelig ryste op i tingene, skabe et nyt grundlag og forhåbentlig også en mere konkurrencedygtig sport,« forklarer Peter Nygaard og understreger:

»Men der er så det problem, at for at vedtage alle de her ting så skal der være enstemmighed blandt de 10 teams. Det er en ældgammel regel, som man indførte for mange år siden for at beskytte de små teams. Og det er bare blevet en kæmpe hæmsko, for enstemmighed får du aldrig blandt 10 teamschefer, som er de største egoister i verden og kun ser tingene fra deres eget synspunkt.«

Tidligere på måneden stod det klart, at en række af de mindre Formel 1-hold – McLaren, Alfa Romeo, Racing Point, Renault og Williams – ikke ville gå med til at udskyde vedtagelsen af det endelige reglement, medmindre der blev indgået en aftale om ikke at røre mere ved det såkaldte budgetloft.

De store hold, Ferrari og Mercedes, sidder på de største pengekasser, og en række af de mindre teams, der har færre penge at gøre godt med, har ønsket at få sat et loft på Formel 1-holdenes budgetter, altså hvor mange penge der må bruges.

»Det er også derfor, at de fem små teams har kunnet presse på, for de har bare sagt, at hvis de ikke får det, som de vil have det omkring budgetloftet, så vil de ikke stemme for og dermed udskyde reglementet. Derfor er det bare et politisk spil, vi ser i øjeblikket. Men faktum er, at der skal helt nye regler til, både for bilerne, der snart skal på plads, for de (holdene, red.) er begyndt at tænke tanker om 2021-bilerne, men også for det sportslige reglement, hvor det allermest handler om at få et budgetloft – en øvre grænse for, hvor mange penge man må bruge og på den måde gøre sporten mere konkurrencedygtig,« forklarer Peter Nygaard.

Og hvis man spørger B.T.s Formel 1-korrespondent, så er der en helt særlig årsag til, at forhandlingerne er gået i hårdknude ad flere omgange.

»For nogle år siden, der sad Bernie Ecclestone for bordenden, og når han blev træt af at høre på alle klagesangene fra teamene, så slog han i bordet og sagde 'sådan her bliver det'. Det er ikke den ledelsesstil, som de nye ejere med de kommercielle rettigheder, som Liberty Media har. De vil allerhelst gerne have enstemmighed, i hvert fald demokrati ind over,« siger han og tilføjer:

»Vi mangler simpelthen en Bernie Ecclestone til at sige, at sådan her bliver det.«