Et par timer efter Mercedes-kørerne Lewis Hamilton og Valtteri Bottas havde lammetævet resten af feltet, kom reaktionen: Red Bull har indgivet en officiel protest mod Mercedes-bilerne.

Hamilton og Bottas chokerede Formel 1-rivalerne ved et være et halvt sekund hurtigere end alle andre ved fredagens træning til VM-premieren i Østrig.

Et halvt sekund er en meget markant forskel på en kort bane som Red Bull Ring, og konkurrenterne mistænker Mercedes-ingeniørerne for at have været lige lovligt kreative, da de designede teamets 2020-model.

Den er udstyret med et såkaldt ’DAS’-system. Bogstaverne betyder ’Dual Axle Steering’ og dækker over et system, der populært sagt rettet forhjulene ud, når Mercedes-bilerne kommer ind på langsiden. Hjulene ’skræver’ normalt en smule for at have optimalt vejgreb i svingene.

Foto: JOE KLAMAR
Vis mere

Når Hamilton og Bottas kommer ind på langsiderne, trækker de rattet en smule tilbage, og dermed retter forhjulene sig op i helt vandret stilling. Det reducerer vind- og rullemodstanden og giver en mere ensartet slitage af dækket.

Når de nærmer sig slutningen på langsiden, skubber de rattet tilbage i udgangspositionen, hvorefter forhjulene igen er optimalt positioneret i forhold til svinget.

Red Bull har nu indgivet en officiel protest mod begge Mercedes-biler, der foreløbig skal behandles af dommerne i Østrig.

Der ventes ikke at falde endelig dom i sagen før efter løbet. Hvis Mercedes vælger at fortætte med DAS-systemet resten af weekenden, risikerer de at blive diskvalificeret, når den endelige dom foreligger.