Haas har imponeret stort i Formel 1-feltet i denne sæson - og en del forklaringen ser ud til at pege tilbage på en bemærkning fra Kevin Magnussen, der faldt hen mod slutningen af 2017.

Efter sin første sæson hos det amerikanske team kom den danske kører med et specifikt ønske til 2018-sæsonen.

Kevin Magnussen ville have Haas til at ansætte en helt særlig person: En specialiseret dæk-ingeniør. Det skriver Formel 1s officielle hjemmeside.

Som sagt så gjort.

Navnet er Hiroshi Tomitsuka, eller bare 'Tommy-san'. Han kom til Haas i april, og hans opgave var at få en mere stabil præstation ud af Haas-raceren hen over sæsonen.

Kevin Magnussen inspicerer Silverstone-banen. Vis mere

Romain Grosjean inspicerer Silverstone-banen. Vis mere

Og det er lykkedes. Og til begge teamets køreres tilfredshed.

»Det er vanvittigt, hvad Tommy-San kan se med det blotte øje ved bare at kigge på dækkene. Han kan bare kigge på dem og fortælle os, hvilken dæktemperatur, vi skal gå efter eksempelvis på en udomgang i kvalifikationen. Indtil videre har det betydet, at vi har været meget bedre til at bruge dækkene,« som Romain Grosjean udtrykker det:

Kevin Magnussen siger:

»Man har brug for en dæk-erfaring for at kunne forstå Pirelli-dækkene, for de er ikke lette at forstå. Så det er virkelig en stor tilføjelse til holdet at have 'Tommy-san' med. Vi ville gerne have én som ham, fordi Pirelli er et kompliceret dæk. Det er et svært dæk at håndtere, ikke kun fra et kørersynspunkt, men også i forhold til at sætte raceren op til de rette temperaturer, i forhold til løbsstrategier og i forhold til at få gang i dækkene på udomgangene.«

Sådan ser de dæk ud, der er til rådighed i 2018-sæsonen:

De konkrete resultater i denne sæson er svære at overse. Haas er i øjeblikket femtebedste hold i konstruktør-VM, og i seneste grandprix scorede teamet det bedste resultat nogensinde med en fjerde- og en femteplads. Holdet har efter ni løb allerede scoret to point mere end i HELE 2017-sæsonen. Forude venter det engelske grandprix i den kommende weekend, og her kan du læse, hvordan B.T.s Formel 1-korrespondent, Peter Nygaard, netop tror, at dækkene kan få stor betydmning for Haas' resultater

Det Haas-teamchef Günther Steiner, der hyrede Hiroshi Tomitsuka, der har en fortid hos dækfabrikanten Bridgestone.

»Han bringer størst værdi om fredagen (til træningerne, red.), for når han ser et dæk, ved han, hvilken vej vi skal gå - er de for varme, for kolde, skal trykket op eller ned? - på grund af hans store erfaring. Men han giver også ingeniørerne en forståelse af, hvordan dækkene skal bruge i løbet eller kvalifikationen,« siger Günther Steiner.

Du kan selvfølgelig følge begivenhederne på SIlverstone live på B.T. fredag, lørdag og søndag, når der trænes, køres kvalifikationen og grandprix. Der er også mulighed for at chatte med netop Peter Nygaard - det sker fredag kl. 13.

Haas-teamet er i øvrigt allerede i gang på Silverstone-banen her til morgen, hvor der er blevet trænet pitstop:

Se også