Dårlig stemning i Haas-garagen?

Det er der nok mange, der har spekuleret i, om der har været efter Spaniens Grand Prix.

For løbets nok absolut største drama udspillede sig mellem de to Haas-kørere, Kevin Magnussen og Romain Grosjean, der kørte sammen sent i løbet efter en safetycar-periode.

Og dårlig stemning var der umiddelbart efter løbet. Det fortæller B.T.s Formel 1-korrespondent, Peter Nygaard, der oplevede det med egne øjne.

»Günther (Steiner, red.) får ikke fat i dem (Kevin Magnussen og Romain Grosjean, red.), inden de kommer ud til mixed zone til interview, og der står de lige ved siden af hinanden med ryggen til, og der var ikke verdens bedste stemning,« fortæller Peter Nygaard i den seneste udgave af K-Magazine. LYT TIL EPISODEN I BUNDEN AF ARTIKLEN

Lige efter løbet i Barcelona opstod der lidt forvirring, og de to Haas-kørere nåede ikke forbi Günther Steiner som det første, som han ellers havde bedt kørerne om.

Men der var ingen tvivl om, at der skulle tales et alvorsord de tre imellem – Magnussen, Grosjean og Steiner.

»For det første er det atypisk, at Günther (Steiner, red.) kommer over radioen, så alene der må kørerne lige have tænkt, at der måske var et eller andet, der ikke var helt, som det skulle være,« lyder det fra Peter Nygaard.

Løbets nok absolut største drama udspillede sig mellem de to Haas-kørere, Kevin Magnussen og Romain Grosjean, der kørte sammen sent i løbet efter en safetycar-periode.
Løbets nok absolut største drama udspillede sig mellem de to Haas-kørere, Kevin Magnussen og Romain Grosjean, der kørte sammen sent i løbet efter en safetycar-periode. Foto: JUAN MEDINA
Vis mere

Den pressede stemning opstod som bekendt af den overhaling, som Magnussen satte ind på sin holdkammerat sent i løbet. For var det okay, at Magnussen handlede, som han gjorde? Svaret er ja, hvis man spørger racerkører Mikkel Mac:

»Jeg havde også taget det hul. Det er det, Formel 1-kørerne skal. De skal tage de her små huller, der er. Selvfølgelig er det ikke så godt, når man kigger på teammesterskabet, men jeg synes, det er dejligt at se noget ræs.«

Heller ikke Peter Nygaard er i tvivl om, at overhalingen fra Magnussens side var i orden, også selvom den skabte drama og efterfølgende debat.

»Jeg var lige ved at få kaffen galt i halsen. For jeg så jo, at det var to Haas-biler, der stødte sammen. Men jeg synes også, at selvfølgelig skal man gå efter de åbninger, der er. Den overhaling var bare så flot. Flot eksekveret, flot udnyttet. Grosjean sov måske lidt i timen, efter safetycar'en forsvandt,« slår Nygaard fast og tilføjer:

Kevin Magnussen kom i fokus efter Spaniens Grand Prix.
Kevin Magnussen kom i fokus efter Spaniens Grand Prix. Foto: PAU BARRENA
Vis mere

»Selvfølgelig skulle Kevin (Magnussen, red.) gå efter den. Det, man måske skal lægge mærke til, det er, at når de rammer hinanden, så er det altså Grosjeans forhjul og Kevins baghjul, der rammer hinanden.«

Men både Peter Nygaard og Mikkel Mac kan godt forstå, hvis Grosjean har været frustreret over situationen. Men set i bagklogskabens lys kunne han også have handlet anderledes til sit eget bedste.

»Jeg tror også, at hvis Grosjean kigger indad og ser det nu nogle dage efter, så tror jeg godt, at han kan se, at han måske skulle have bremset lidt mere ned og gået ind bag Kevin,« lyder det fra Mac.

Lyt til den seneste episode af K-Magazine her i artiklen, hvor vi også ser nærmere på Robert Kubicas bøvlede comeback til Formel 1 og ser frem mod 2020, hvor vi byder Holland tilbage i Formel 1-familien.