Inden sommerferien havde Ferrari ikke vundet et eneste grandprix, og 2019 lignede en fiasko for det italienske team.

Efter sommerferien har Ferrari vundet alle de tre løb, der er kørt indtil nu. Så hvad er der sket i Maranello? Og hvorfor har Ferrari overhalet Mercedes?

En del af forklaringen er de updates, Ferrari har introduceret i de seneste uger. En ny bund, en revideret front og en ny bagvinge har været med til at gøre Ferraris 2019-model SF90 til en Mercedes-dræber. Og så har Ferrari også opnået en bedre forståelse af Pirellis 2019-dæk.

Det er ikke underligt, at Ferrari har haft omtrent samme problemer med dækkene som Haas, for Ferrari har leveret en lang række komponenter til Kevin Magnussens team. Det er også kun naturligt, at Ferrari nu er tættere på en løsning, for de har langt større ressourcer end Haas.

Motoren har efterhånden længe været Ferraris stærkeste kort, og den seneste upgrade, der blev introduceret efter sommerferien, har understreget, at den italienske V6 er den stærkeste i feltet.

Men Ferraris revival handler ikke kun om teknik. Der er også menneskelige faktorer i spil. Faktorer, der først inden for de seneste uger er gået op i den højere enhed.

Maurizio Arrivabane blev Ferrari-teamchef i slutningen af 2014. Han havde ingen erfaring i et lede et Formel 1-team, men som chef for cigaretfirmaet Marlboros Formel 1-program havde han forbindelser overalt i paddocken.

Men det viste sig hurtigt, at der var for stor forskel på at stå i spidsen for et sponsorprogram og så på at styre et Formel 1-team. Arrivabene blev aldrig nogen succes hos Ferrari, og jo mere presset han blev, jo hårdere blev tonen internt.

Mattia Binotto overtog jobbet som Ferrari-teamchef kort før sæsonstarten, og nu har han fået sin nye organisation på plads.
Mattia Binotto overtog jobbet som Ferrari-teamchef kort før sæsonstarten, og nu har han fået sin nye organisation på plads. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Formel 1 er en kreativ branche, hvor der hele tiden skal tænkes nye tanker, og det bliver der ikke, når man frygter for sit job. Arrivabene forsvarede sin position med en hård ledelsesstil, der hæmmede både kreativitet og arbejdsglæden

Helt galt blev forholdet til teamets tekniske chef, Mattia Binotto. Det blev i løbet af 2018 klart for de fleste, at teamet ikke kunne rumme både Arrivabene og Binotto, men de nødvendige beslutninger blev forsinkede, da Ferraris øverste chef, Sergio Marchionne, pludseligt døde i juli 2018. Derfor blev Arrivabene først fyret omkring årsskiftet, hvor Binotto overtog den samlede ledelse.

Det var for sent i forhold til 2019-sæsonen, men i de seneste måneder har Binotto efterhånden fået styr på organisationen, og hans ledelsesstil, der i modsætning til tiden under Arrivabene handler mere om gulerod end pisk, er nu begyndt at bære frugt.

Også i cockpittet i de to Ferrari-racere er der sket en udvikling.

Unge Charles Leclerc (th.) har sat Sebastian Vettel under pres, og det har gjort den erfarne tysker endnu hurtigere.
Unge Charles Leclerc (th.) har sat Sebastian Vettel under pres, og det har gjort den erfarne tysker endnu hurtigere. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Op til denne sæson blev 39-årige Kimi Räikkönen afløst af 21-årige Charles Leclerc. Der var tale om et længe tiltrængt generationsskifte, for selv om Räikkönen stadig kørte mange point ind til teamet, var Ferraris lineup med finnen og 32-årige Sebastian Vettel blevet det ældste i feltet.

Den kører, der oprindeligt var udset til at skulle være Ferraris fremtid, franskmanden Jules Bianchi, døde efter en ulykke i Japans Grand Prix 2014, og der skulle gå fire år, inden italienernes juniorprogram havde hans afløser klar.

Efter bare en enkelt Formel 1-sæson hos Alfa Romeo blev Leclerc, der faktisk er Bianchis gudbarn, op til denne sæson forfremmet til pladsen ved siden af Sebastian Vettel

Mens Räikkönen var en loyal andenkører for Vettel, udfordrede Leclerc omgående tyskeren. Det har skabt en vis uro på de indre linjer, og presset fra den unge teamkammerat har været med til at sende Vettel ud i en række alvorlige personlige fejl.

Charles Leclerc (her forrest) har udfordret Sebastian Vettels førstekører-status, og allerede næste år kan de komme i clinch om VM-titlen.
Charles Leclerc (her forrest) har udfordret Sebastian Vettels førstekører-status, og allerede næste år kan de komme i clinch om VM-titlen. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Men samtidig har Leclerc fået Vettel op i gear, og efter en årrække uden internt pres skal Vettel nu kæmpe for sin position i Ferrari-teamet.

Det har gjort ham endnu hurtigere, og bedømt ud fra sidste weekends præstation i Singapore har han nu også reduceret sin fejlkvote. Dermed er Ferraris lineup pludselig blevet det stærkeste i 2019-feltet, men dog ikke det mest harmoniske.

Vettel og Leclerc vil begge være Ferraris VM-kandidat 2020, og selvom samarbejdet fungerer nu, er der ingen garanti for, at det fortsætter, hvis de kommer i clinch om VM-titlen.

Og dér er Ferrari nu. Klar til at udfordre Mercedes i kampen om verdensmesterskabet 2020.