Jeg er 99,9 procent sikker på, at Kevin Magnussens Formel 1-karriere slutter med sæsonfinalen i Abu Dhabi 13. december.

Haas F1 Team vil udskifte både Magnussen og Romain Grosjean, og danskeren har ingen realistiske muligheder andre steder i Formel 1-feltet 2021.

Hos Alfa Romeo ser Kimi Räikkönen ud til at fortsætte, og det andet sæde er øremærket til en Ferrari-junior, sandsynligvis Mick Schumacher.

Williams-teamet har fået nye ejere, og det kan åbne op for nye muligheder. Men de nye ejere ved godt, at 2021 bliver en mellemsæson, der bare skal overleves, inden et helt nyt reglement træder i kraft i 2022. Derfor får de sportslige hensyn baghjul af økonomiske overvejelser, og det betyder, at de to Williams-sæder er skruet op i en pris, hvor Magnussen ikke kan være med.

Der skal alt for mange penge til at presse enten George Russel (Mercedes-junior med tilhørende motoraftale) eller Nicolas Latifi (hvis stenrige far har lånt teamet enorme beløb) ud af feltets dårligste team.

At drømme om et sæde hos Alpha Tauri eller endda Red Bull er desværre urealistisk.

Kevin Magnussens Formel 1-karriere bliver dermed endnu et offer for corona-krisen. Uden de økonomiske problemer, der er fulgt i slipstrømmen på covid-19, havde Haas, Williams og andre haft råd til at se mere på kørernes talent end deres finansielle opbakning.

Det ser nu ud til, at begge Haas-racere i 2021 vil blive besat af rookies. At Haas F1 Team, der for blot et år siden følte sig for uerfarne til at besætte bare den ene bil med en debutant, nu sandsynligvis vil køre med to rookies, understreger, hvor hårdt krisen kradser.

Der er jo ingen – heller ikke teamchef Guenther Steiner eller teamejer Gene Haas – der kan tro på, at for eksempel Nikita Mazapin, Callum Illott eller Robert Shwartzman kan køre flere point ind til teamet i 2021 end Magnussen.

Men de kan bidrage til budgettet med flere hundrede millioner, og det er desværre vigtigst i disse tider.

Kevin Magnussen har altid sagt, at han kun kører Formel 1 for at vinde. Målet har hele tiden været at blive verdensmester, men som Formel 1 har udviklet sig under corona-krisen, er det mål nu urealistisk. Magnussen hverken kan eller vil betale for et 'udstillingsvindue' hos et af de mindre team, der måske kunne føre til en plads hos et af topholdene.

Derfor forlader Magnussen Formel 1: Det er syv år siden, han har vundet et racerløb, og der er ikke udsigt til, at det vil ske i Formel 1. Det bliver spændende at se, hvor han fortsætter karrieren, men han fortalte mig i forrige uge på Nürburgring, at han i alle tilfælde ikke vil nøjes med en reservekører-tjans. Han vil køre – og vinde – løb i 2021.

Hvorfor jeg kun er 99,9 procent sikker på, at Kevin Magnussens Formel 1-karriere slutter i Abu Dhabi?

Fordi det er Formel 1. Her kan alt som bekendt ske. Lewis Hamilton kan trække sig tilbage for at passe sin hunde, eller Donald Trump kan overbevise Gene Haas om, at et amerikansk team ikke skal have to russiske kørere.

Men disse og lignende scenarier er meget lidt realistiske. Kevin Magnussens Formel 1-karriere slutter i Abu Dhabi.