BTs Formel 1-korrespondent vurderer, hvordan de 10 Formel 1-hold står på nippet til 2018-sæsonen!

Han har nu i to dage snuset rundt i paddocken i Albert Park. Han har talt med kørere, kollegaer og teknikere - og føler sig ganske godt klædt på at Formel 1-sæsonen 2018.

Her er Peter Nygaards take på det 10 teams inden sæsonpremieren:

MERCEDES - Lewis Hamilton (billedet), Valtteri Bottas...

Foto: diego
Vis mere

  • ....underspillede som sædvanlig deres styrke ved vinter-testerne, og benyttede aldrig de bløde dæk, konkurrenterne satte deres bedste omgangstider på. Men det var tydeligt, at Mercedes nye 2018-model var en forbedring i forhold til den til tider temperamentsfulde 2017-bil (der endte med at vinde VM ganske overlegent). Med en hurtig, lidt mere let-kørt og pålidelig bil er Lewis Hamilton favorit til endnu en VM-titel. Efter en famlende start på 2017 kørte han fantastisk i anden halvdel af sæsonen, og hvis han fortsætter i samme tempo, ligger den femte VM-titel lige til speeder-foden. Valtteri Bottas skal rykke tættere på Hamilton, hvis han vil fortsætte i teamet, for der er allerede flere, der håber på et Mercedes-sæde i 2019.

FERRARI - Sebastian Vettel (billedet), Kimi Raikkonen...

Foto: BRANDON MALONE
Vis mere

  • ...sluttede igen i år vintertesterne øverst på resultatlisterne. Der er efterhånden tradition for at italienerne vinder det, Mercedes-folk lidt hånligt kalder ’vinter-VM’ – for så at få læsterlige bank af tyskerne, når sæsonen kommer i gang. Men sidste år havde Ferrari faktisk feltets bedste bil igennem hele foråret, og det var først da Mercedes i løbet af sommeren skruede op for udviklingen, at italienerne tabte VM. Jeg tror Ferrari rykker endnu tættere på Mercedes i år – ikke mindst fordi, man fortsætter med samme kørere og samme chefer som i 2017. Normalt udløser VM-nederlag massive fyringsrunder i Maranello, men nu virker det som om, man har forstået, at Formel 1-succes bygger på kontinuitet. Forvent derfor Sebastian Vettel i kamp med Hamilton om VM-titlen. Kimi Raikkonen? Han skal – igen-igen – genopfinde sig selv. Ellers bliver 2018 hans sidste sæson i Formel

RED BULL - Max Verstappen (billedet), Daniel Ricciardo...

Foto: DAVE ACREE
Vis mere

  • ... lignede en potentiel Mercedes-udfordrer under vinter-testerne. Men der hænger et stort spørgsmålstegn over teamet: Hvor god – og pålidelig – er Renault-motoren? Red Bull og Renault vandt i starten af dette årti VM-titler på samlebånd, men med de nye hybrid-motorer har samarbejdet haltet. At McLaren nu også kører med Renault-motorer kan blive den sidste pind til ligkisten med Red Bull-Renault samarbejdet. Max Verstappen er med en ny langtidskontrakt tydeligvis manden Red Bull satser på, og det sætter Daniel Ricardo under pres: Vil kan acceptere en andenkører-rolle – eller leder han allerede nu efter en ny arbejdsgiver for 2019?

FORCE INDIA - Sergio Perez, Esteban Ocon (billedet)...

Foto: BRANDON MALONE
Vis mere

  • ... er måske det næstmindste team i Formel 1, kun ’undergået’ af Haas. På den baggrund er deres fjerdepladser i konstruktør-VM i både 2016 og 17 bemærkelsesværdige, men de understreger også, hvor voldsomt teams som Renault og McLaren har underpræsteret. De er nu i fremdrift, og derfor forventer jeg Force India finder en mere naturlig plads i 2018-feltet. Kørerne Sergio Perez og Esteban Ocon drømmer begge om en chance i et af de deciderede tophold, og ingen af dem kan derfor ikke tåle at tabe den indbyrdes Force India-kamp. Perez v. Ocon, der allerede sidste år resulterede i en række bulede Force India-biler, bliver endnu hårdere i 2018.

WILLIAMS - Lance Stroll, Sergei Sirotkin (billedet)...

Foto: BRANDON MALONE
Vis mere

  • ... må have en meget anstrengt økonomi, for det stolte, gamle team har solgt totalt ud. Lance Stroll blev købt ind i teamet af sin stenrige far i 2017, men leverede ikke noget, der antyder, at han kan blive en stor Formel 1-kører. Nu er den canadiske teenager efter blot en sæson teamets mest erfarne mand, for man har solgt den anden bil til russeren Sergei Sirotkin (eller rettere sagt til hans sponsorer). Stroll og Sirotkin udgør feltets svageste line-up, og selv om de vil blive hjulpet af Mercedes-motoren, vil Williams synke længere ned i feltet.

RENAULT - Nico Hülkeberg, Carlos Sainz Jr (billedet)...

Foto: BRANDON MALONE
Vis mere

  • ... forbedrede sig markant i 2017 og fremgangen ser ud til at fortsætte. Den 2016-sæson (med Kevin Magnussen) man ofrede for at satse på fremtiden, bærer nu frugt. Renault-motoren er stadig ikke på niveau med Mercedes og Ferrari, men den nærmer sig skridt for skridt. Måske har man i vinterens løb taget for store skridt, for Renault-motorerne virkede hurtige men relativt upålidelige under vinter-testerne. Nico Hülkenberg kommer under internt pres fra unge Carlos Sainz Jr, der står ved en korsvej i sin karriere: Skal han satse på Red Bull (der stadig ’ejer’ ham) for 2019 – eller veksle udlånet til Renault til en permanent aftale?

TORO ROSSO - Pierre Gasly (billedet), Brendon Hartley...

Foto: BRANDON MALONE
Vis mere
IA/

  • ... har overtaget de Honda-motorer, McLaren opgav efter tre års frustrerende samarbejde med japanerne. Jeg vil ikke blive overrasket, hvis Toro Rosso med total fabriksopbakning tager et stort skridt fremad i år: I vinter-testerne var den seneste version af Honda-motoren både hurtig og pålidelig. Pierre Gasly virker lovende, men mangler F1-erfaring. Brendon Hartley blev egentlig droppet af Red Bull for 10 år siden, men får nu en ny chance – allermest fordi energidrik-koncernens talent-program er løbet tør for…talent. Gasly og Hartley har tilsammen mindre end 10 løbs F1-erfaring, og det er et dårligt udgangspunkt for samarbejdet med en ny motorleverandør.

HAAS - Romain Grosjean, Kevin Magnussen (billedet)...

Foto: BRANDON MALONE
Vis mere

  • ... var sensationelt hurtige under vinter-testerne, hvor de lignede ’best-of-the-rest’ – det fjerdebedste team efter storholdene Mercedes, Ferrari og Red Bull. Jeg tror – desværre! – ikke på, at Haas kan holde denne position, men der burde ligge mange point og vente på Kevin Magnussen og Romain Grosjean, specielt i starten af sæsonen. Begge Haas-kørerne har kontrakt-udløb efter denne sæson, og den interne kamp mellem Magnussen og Grosjean bliver interessant: Ingen af kan tåle at tabe, hvis drømmene om grandprix-sejre og VM-titler skal holdes i live.

McLAREN - Fernando Alonso (billedet), Stoffel Vandoorne...

Foto: SAEED KHAN
Vis mere

  • ... har efter tre års frustrationer skiftet Honda-motorerne ud med Renault. Jeg tror det var en fejl: Som Toro Rosso allerede nu viser, er der potentiale i Honda-motoren. Og samtidig er McLaren nu igen en ’kunde-team’, der må købe deres motorer – præcis den situation man ville undgå, da man indgik samarbejdet med Honda. Forskellen er bare, at man dengang var kunde hos feltets bedste motorleverandør, Mercedes – nu får man kunde-motorer fra den tredjebedste leverandør. Fernando Alonso er i mine øjne stadig den mest komplette kører i feltet, men hans beslutning om også at køre en fuld 2018-sæson i sportsvogns-VM vil tage fokus fra McLaren-forpligtelserne. Det kan blive Stoffel Vandoornes chance for at etablere sig som fremtidens mand hos McLaren.

SAUBER - Marcus Ericsson (billedet), Charles Leclerc...

Foto: BRANDON MALONE
Vis mere

  • ... er i gang med en omfattende genopbygningsfase efter de økonomiske problemer i 2016. En ny sponsoraftale med Alfa Romeo har sikret teamet nye Ferrari-motorer, der efter 2017-sæsonen med forældede motorer vil sikre teamet fremgang. Med italienernes ’junior’ Charles Leclerc som ny kører er Sauber også rykket frem i Ferrari-hierakiet, hvor de har overhalet Haas som Maranellos ’B-hold’. Leclerc skal køre sig i position til at overtage Raikkonens sæde hos Ferrari, og det kræver, at han næsten omgående sætter den betydeligt mere erfarne Ericsson på plads.