Foto: HOCH ZWEI

KOMMENTAR

’Silly season’ er betegnelsen for de hektiske måneder, hvor sæderne til den kommende Formel 1-sæson fordeles. Den starter som regel midt på sommeren, og er for de interessante sæders vedkommende overstået i oktober. Og i år er der igen nogen, der prøver at kickstarte silly season allerede nu – med et par rygter, der er decideret fjollede.

Det skøreste, jeg har hørt, handler om, at Haas vil have Fernando Alonso. Det stammer fra en spansk sportsavis, der er berømt og berygtet for sine vilde historier. Og den historie tror jeg i hvert fald ikke på!

For det første underskrev Alonso sidste år en flerårig aftale med McLaren, for det andet er det ham, der er arkitekten bag teamets nye motor-aftale med Renault, og for det tredje vil hans lønkrav slå bunden ud af Haas-budgettet. Og allervigtigst: I Formel 1-karrierens efterår vil Haas repræsentere en alt for stor chance for Alonso.

Jeg har også set et par teorier om, at Kevin Magnussen kunne være på vej til Ferrari. Jeg må lige understrege, at her er der tale om ’danske spekulationer', for det er ikke noget, jeg hører om i paddocken i Shanghai. Men lad os da alligevel se lidt nærmere på ’Magnussen-til-Ferrari-i-2019-teorien’.

Rent kontraktmæssigt ser det således ud: Kimi Räikkönens Ferrari-kontrakt udløber og der er derfor i teorien en ledig plads i Maranello. Med hensyn til Magnussen er det lidt mere kompliceret, for Haas-teamet har en option på hans 2019-sæson. Skulle Magnussen skuffe i de kommende måneder, hvilket der ikke er meget, der tyder på, så vil Ferrari stensikkert ikke være interesserede i ham. Hvis han omvendt fortsætter med at imponere, og det er der meget, som tyder på, så vil Haas indløse den option, de har på hans 2019-sæson.

I 2019 vil Sebastian Vettel være Ferraris enevældige førstekører. Og man skal ikke tage fejl af Vettel. Hans drengede smil og charmerende væsen dækker over en iskold racerkører, der ikke accepterer ’opsætsige’ teamkammerater

Men i Formel 1 er alt til salg, og selvfølgelig kan Kevin købes fri af sine Haas-forpligtelser. I det scenarie vil Ferrari stå stærkt. Med en klækkelig rabat på motorregningerne og eventuelt en juniorkører a la Charles Leclerc eller Antonio Giovinazzi i medgift, må Gene Haas i det mindste overveje at ’sælge’ danskeren.

Så langt så godt. Alle Formel 1-kørere - også Kevin Magnussen - drømmer om, at køre for Ferrari. Han er ikke på italienernes radar i øjeblikket, men hvis en række ting falder på plads, kan han altså i teorien ende i en Ferrari allerede i 2019. Men timingen vil bare være helt forkert, så jeg håber ikke, det sker.

For i 2019 - og sikkert også i de følgende år - vil Sebastian Vettel være Ferraris enevældige førstekører. Og man skal ikke tage fejl af Vettel. Hans drengede smil og charmerende væsen dækker over en iskold racerkører, der ikke accepterer ’opsætsige’ teamkammerater. Hvis man er i tvivl, kan man spørge Mark Webber og Kimi Räikkönen, der gang på gang er blevet banket på plads som Vettels teamkammerater hos henholdsvis Red Bull og Ferrari.

Så hvis Kevin Magnussen mod alle odds skulle blive tilbudt en Ferrari-kontrakt i 2019, vil det være som Vettels underdanige andenkører. Og dermed er Ferrari ikke løsningen for Kevin Magnussen - endnu. Og så længe Mercedes og Red Bull ikke henvender sig, og Renault og McLaren har været prøvet, så er Haas hans bedste option for 2019. Og det bliver ikke med Fernando Alonso som teamkammerat!

SMS

Hitter på Facebook