KOMMENTAR

Jeg vil nødigt være Svend-Erik Kedelig, men jeg tror, der er behov for et realitets-check inden sæsonstarten i Formel 1. For fire omgange under vintertesten på Circuit de Barcelona-Catalunya har skruet forventningerne til Kevin Magnussen og Haas-team op på et niveau, hvor de ikke hører hjemme.

Jo – det var forrygende flot af Magnussen at sætte konkurrencedygtige omgangstider på den blot 3.-blødeste dæktype. Og jeg har set udregningerne – baseret på dækleverandør Pirellis egne tal – der antyder, at han med samme dæk som konkurrenterne, havde været testens hurtigste mand.

Vi kan altså i en vis grad korrigere for de forskellige dæk, men vi ved ikke noget om den anden variabel, der er nødvendig for at bedømme test-tiderne. Mængden af benzin i tankene – med andre ord bilens vægt – er lige så afgørende som dæktypen. Det halve sekund, der i meget runde tal er mellem to dæktyper, tæller hverken mere eller mindre end det halve sekund 15 liter ekstra benzin koster på stopuret.

HUSK! Fra kl. 6 fredag morgen kan du følge årets første Formel 1-træning fra Melbourne live på B T.dk

Bortset fra Haas-teamet er der nok ingen der ved, præcis hvor meget (lidt!) benzin Magnussen havde om bord, da han satte sine bemærkelsesmæssige tider på Circuit de Barcelona-Catalunya. Men at hans bil var lige så tung som de topteams, der på samme dæk var markant langsommere end Haas-raceren, tror jeg ikke på.

Så store mirakler sker der simpelt hen ikke i Formel 1. Haas – med økonomiske og mandskabsmæssige resurser, der er tre-fire gange mindre end Mercedes´ Ferraris og Red Bull´s - har ikke forbedret sig så meget i løbet af de fire måneder der er gået, siden vi rejste hjem fra 2017-finalen i Abu Dhabi.

Jeg har hørt drømmere sammenligne Haas anno 2018 med det Brawn-team, der vandt VM i 2009. Det dengang helt nye team havde fundet en teknisk løsning, der satte dem i stand til at dominere langt ind i sæsonen. De de større teams helt som forventet ’fangede’ dem, havde Brawns førstekører Jenson Button opbygget så stort et forspring, at han kunne cruise til en overraskende VM-titel.

Men der er – mindst! – to grunde til, at sammenligningen med Brawn ikke holder. For det første var Brawns 2009-model designet og bygget af et af feltets rigeste teams, Honda. Da japanerne på grund af finanskrisen droppede ud af Formel 1 efter 2008-sæsonen, overlod man den avancerede 2009-model til teamchef Ross Brawn, der omdøbte både bilen og teamet. Og for det andet er reglementet – med selvsamme Brawn nu som sportschef for hele Formel 1-organisationen – langt mere detaljeret end for 10 år siden.

Haas 2018-model er i modsætning til Brawn-raceren for 10 år siden udviklet for feltets mindste budget. Og der er ikke længere de gråzoner i reglerne, som Honda og Brawn dygtig udnyttede.

MEN – Haas VF18 virker ikke desto mindre som en rigtig god bil, der ved temperaturer lige over frysepunktet opførte sig eksemplarisk på Circuit de Barcelona-Catalunyas nye og helt jævne asfalt. Jeg er spændt på hvor stærk den ved andre temperaturer og på en anden type bane med en anden slags asfalt er her i Albert Park.

Kevin Magnussen satte nogle imponerende tider under den sidste test i Barcelona.
Kevin Magnussen satte nogle imponerende tider under den sidste test i Barcelona. Foto: ALEJANDRO GARCIA
Vis mere

Haas-teamet og Kevin Magnussen fortjener en god sæson. Teamet kommer trods sine begrænsede resurser endnu en gang til en ny sæson med en god bil, og Magnussen er efter et svært indløb nu for alvor trådt i karakter i Formel 1.

Jeg håber på K-Mag klemmer sig med i Q3 på lørdag (hvor man kæmper om de 10 bedste startplaceringer) og at han scorer en håndfuld point i løbet på søndag.

Lige nu virker Haas-raceren overraskende konkurrencedygtig. Man at K-Mag og hen over sæsonen skulle kunne true Mercedes, Ferrari og Red Bull – eller bare Renault og McLaren: Glem det.